Base-29 – hvordan...?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei!
Håper dette er riktig forum å spørre i, jeg håper kanskje dette vil være passende for VGS-nivå (selv om jeg selv går på universitetet og ikke klarer å vikle hjernen rundt dette :P ).

Jeg var nylig med i en programmeringsjulekalender, der vi skulle løse små nøtter ved hjelp av programmering. En av disse var som følger:
Kolonner i Excel kan blas i til det nesten evinnelige. Hver kolonne har et navn som følger mønsteret under, der tallet til venstre for pila er kolonnenummeret, mens strengen til høyre for pila er kolonnenavnet.

1 -> A
2 -> B
3 -> C
...
29 -> Å
30 -> AA
31 -> AB
...
58 -> AÅ
...
88 -> CA
Hvilket kolonnenummer har kolonnenavnet GODJULOGGODTNYTTÅR?
Min første tanke var jo at dette er en vanlig konvertering mellom base-29 og base-10, der vi kan lese kodeordet baklengs, og altså får $(R) 18 \cdot 29^0 + (Å) 29 \cdot 29^1 + (T) 20 \cdot 29^2$ osv.

Men i diskusjonstråden ble det postet en helt annen løsning, som til min store forbløffelse fungerer, og jeg forstår ikke hvorfor.

Kode: Velg alt

alpha = ('A', 'B', 'C', 'D', 'E', 'F', 'G', 'H', 'I', 'J', 'K', 'L', 'M', 'N', 'O', 'P', 'Q', 'R', 'S', 'T', 'U', 'V', 'W', 'X', 'Y', 'Z', 'Æ', 'Ø', 'Å')
goal = "GODJULOGGODTNYTTÅR"
n = 0
for c in goal:
    n = n * 29 + alpha.index(c) + 1
print(n)
For de som ikke kan lese Python-kode, så følger en liten forklaring her:
Vi starter med en verdi $n=0$, som vi bruker til å bygge opp svaret vårt.
Kodeordet leses en bokstav av gangen, fra G til R, og for hver bokstav, så multipliserer vi $n$ med 29, og legger til bokstavens posisjon i alfabetet. Denne verdien blir så vår nye $n$.
De første iterasjonene blir da altså:
G: $n = 0 \cdot 29 + 7 = 7$
O: $n = 7 \cdot 29 + 15 = 218$
D: $n = 218 \cdot 29 + 4 = 6326$
...
og så videre.

Jeg har sittet i flere dager nå og kvernet hjernen for å prøve å finne ut hvordan dette ender opp med riktig svar, men jeg skjønner det ikke. Er det noen som forstår og kan hjelpe meg? :D
Svar