Brøkregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Rønni

Jeg har et regnestykke som lyder såleden:

"Åtte tredjedeler delt på fem fjerdedeler
OVER
Tre femtedeler ganger (- sju niendedeler)" (siste leddet i parantes)

Jeg har fasiten på oppgaven, men det hjelper meg ikke så lenge jeg ikke forstår hvorfor "Tre femtedeler ganger (- sju niendedeler)" er det samme som om det skulle stått:

tre femtedeler delt på sju niendedeler

Hvordan lyder regelen som gjør multiplisering med ett negativt tall i parantes, om til dividering uten parantes?

Om det skulle være tvil så er dette et stykke med småbrøker både over og under hovedbrøkstreken.
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Bilde

Slik løste jeg oppgaven. :)
Håper du forstår!
R�nni

Takk for svar!

Jeg legger ved et bilde som viser oppgavefasiten. Jeghar sett litt på den nå og komt fram til at det må være en feil i den. I selve oppgaven, under brøkstreken, der skal det vel være deletegn, i steden for gangetegn? Det må såfall være sånn ut i fra fasiten? Eller er det noen regler som har gått meg hus forbi?

Bilde

I tillegg til fasiten, har jeg lagt ved min løsning. Det jeg lurer på, er om denne løsningen vil bli godtatt på eksamen? et litt på min egen måte. Det er det at jeg ganger med 105 jeg lurer på om er godtatt. Er det noen som kan svare meg på dette?
Gjest

Minustegn snur ikke brøken.

Operatørene GANGE og DELE kan snu brøkstreken.
Svar