Programmering av Texas TI-83

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Outsider

Heisann godt folk!:-)

Jeg er en privatiststudent som skal ta eksamen i påbyggingsmatematikk, 1Y.

Boken er godt forklart, men jeg har møtt på et lite problem når det gjelder programmering av kalkulatoren.

Det gjelder to program, et andregradsprogram for andregradslikninger, og et likningssettprogram for å løse likningssett.

Boken sier at jeg skal bruke bruksanvisningen til kalkulatoren for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Desverre er bruksanvisningen litt kort der.

Jeg har skrevet inn hele programmet for likningssett og det fungerer også til en hvis grad. Når jeg taster inn verdiene for A,B,C osv går det bra helt til F =. Når jeg taster inn verdien der får jeg en error. Når jeg trykker på Go To, kommer jeg til linjen hvor det står IF G = 0.

Hvis noen kan gi meg en rettledning hadde det vært ypperlig! Alternativt får jeg punge ut for en kabel og laste det ned fra PC`en.

Takker og bukker, nikker og neier!

Hilsen Johannes
Snoopy
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 12/02-2006 00:34

Du skriver F= et eller annet, ikke sant...

Det er ikke slik man tillegner variabler verdier i dette scriptspråket. Jeg kan lime inn et ferdig program her:

Prompt A,B,C
(-B+sqrt(B^2-4AC))/(2A)->D
(-B-sqrt(B^2-4AC))/(2A)->E
Disp D,E

Så må du passe på at minustegnene foran B ikke er vanlige minustegn, men den knappen du finner ett hakk til venstre for ENTER.

-> - symbolet finner du rett over ON.
Outsider

Takker for svar!

Jeg fant imidlertid ut hva som var problemet, nemlig SKRIVEFEIL i læreboken!

IF G = 0 står det i læreboken. Det korrekte er If G = 0.

Det ordner seg!
Svar