Bufferløsninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gjest_98

Hei. Sliter med å forstå hvordan jeg kan komme frem til løsninger på den her oppgaven
Oppgaven er som følger:
Anja har eddiksyre i et begerglass (500 mL, 1 mol/L) Hun tilsetter så 0,20 mol av den sterke basen NaOH i glasset.
Beregn bufferkapasiteten til blandingen, både mot syre og base. Hvorfor er de to bufferkapasitetene ulike?
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

Hvorfor tror du at de er like?
gjest_98

Ulike mene du? Kan hende at jeg er på bærtur, men med tanke på hva som blir tilsatt så vil enten pH - verdien skyve seg opp eller ned og kapasiteten til bufferet kan tåle mindre for eksempel av en løsning?

Klare bare ikke forstå meg helt på det med bufferkapasitet enda..
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

Det viktigste er å forstå hva som skjer med likevekten når man tilsetter base eller syre.
Hva slags likevektsforskyvning, så forstår du nok at begge situasjoner er forskjellige.
gjest_98

Til første spørsmålet. Bruker bufferlikningen; pH= pKa + log ([syre/base])
Siden vi har 0.5 L av eddiksyre og skal tilsette 0.20 sterk base (NaOH), blir det 0.39 i pH etter min beregning. Har en følelse av at det er ikke i nærheten av fasiten..

pKa til eddiksyre er 1.8* 10^-5. Hvordan kan man regne både mot syre og base i bufferkapasiteten?
Svar