Fysikk1 sammensatt oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fysikk1hjelp

Hei!

Sliter med denne fysikk 1 - oppgaven:

Per sykler i 50 km/h og bremser til han står stille. Sykkelen har skivebrems laget av stål. Til sammen veier sykkelen og Per ca. 135 kg. Hva er temperaturen i skivebremsene etter at jeg har stoppet.

Læreren informerte om at vi kunne komme til å få bruk for informasjon som IKKE står i oppagveteksten, antar at dette da må være massetettheten til stål, som jeg har funnet ut er 7,8 g/cmˆ3.

MEN, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne eller hvilke formler jeg skal benytte...

Flott hvis noen kunne hjulpet!
På forhånd takk!

Hilsen en fysikk 1-elev
Gjest

Litt av poenget med oppgaven er vel at du skal finne ut hva du trenger å vite på egenhånd. Start med å undersøke hva som skjer når du bremser og hvorfor det blir varmt. Fra dette finner du ut at mengden energi man har på forhånd er avgjørende, og formler for å regne ut energi finnes det mye av. Ikke tenk så mye "hvilke formler skal jeg bruke", men heller "hva er de fysiske mekanismene, og hvilken informasjon trenger jeg for å regne på dette". F.eks. vet du at temperaturen øker med energien. Googler du dette ender du raskt opp på siden for spesifikk varmekapasitet.

Friksjonen ved bremsene vil omforme den kinetiske energien til (for det meste) varme. For å finne ut hvor varmt det blir må du først beregne den kinetiske energien.

Så vil du vite hvor varmt metallet blir. Dette kan du finne ut ved å se på spesifikk varme kapasitet. Dette er et mål på hvor mye varme du trenger for å øke temperaturen til et objekt med 1 grad. Prøv å finne en formel for spesifikk varmekapasitet. Formelen kan du bruke til å finne et uttrykk for temperaturøkning som en funksjon av energien, massen og den spesifikke varmekapasiteten.
Svar