potens med negativ eksponent

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
klossmajor

Hei ! Håper noen kan hjelpe :D
Har ikke hatt matematikk på 10år+ og har nå bestemt meg for å ta opp faget.

Står selvfølgelig fast, da jeg nesten ikke husker noen regler.

Here goes:

(2*10^2)^-1 = ?

Vet at svaret blir 0.005. Men fatter ikke hvordan? :/
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]x^{-1} = \frac{1}{x}[/tex]
Gjest

For å utvide litt på forrige post;

[tex]\left(2\cdot 10^2 \right )^{-1}=\frac{1}{2\cdot10^2}=\frac{1}{200}=0.005[/tex]
Klossmajor

Takk for den utvidinga! Skjønte det litt, tror jeg.. men!
Den negative eksponenten, altså^-1 ser jeg har blitt til 1 delt på hele. Er det alltid sånn at den opphøyd i minus blir til deling, på en måte?

Hva gjør man om man feks har (3*10^-3 ) ^2 *(3*10^-2)^-1 (er ett stykke i boka mi, som jeg også ikke skjønner..)

• opphøyd i minus tre? Hvordan ganger man opphøyd i minus?!
•hvem skal ganges sammen? 3*10 først? Åsså gange med seg selv i minus?
Svaret er 0,0003. Da tenker jeg at den står på 10 000 plassen,(altså 30 000) en eller annen gang. men ikke f om jeg kommer meg dit..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har laget noen videoer om potenser som du kan se her: https://udl.no/p/matematikk-blandet/pot ... ter-rotter

Video nummer 2 i lista forklarer det du er ute etter, men jeg bruker noen regler vi la til grunn i den første videoen, så jeg anbefaler å se begge. Det vil gi litt innsikt i hvorfor $x^{-3} = \frac{1}{x^3}$, fremfor å bare godta at det er sånn.
Bilde
Klossmajor

Oi! Akkurat sånn jeg trenger! Tusen takk :D
Svar