funksjons sprøsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tormund03

Hei!
Har et kort spørsmål. Om jeg får en oppgave hvor jeg får oppgitt start og slutt verdi for en funksjon, hvordan gjør jeg det på geogebra?

si feks f(x)=x^2+5 x tilhøre (-2,2)

bruker jeg Funksjon( <Funksjon>, <Start>, <Slutt> )? såfall skriver jeg f(x):=Funksjon( x^2+5, -2, 2 )? det gir meg rart uttrykk (får Dersom(-2 ≤ x ≤ 2,x² + 5)) og kan ikke regne videre med det....
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva slags regning er det du skal gjøre videre?

NB! Du ønsker å definere funksjonen på et (åpent intervall), men når du lager funksjonen på den måten, så får du funksjonen definert på et [lukket intervall].

Prøv

Kode: Velg alt

f(x) := x^2 + 5, -2 < x < 2
Bilde
tormund03

Aleks855 skrev:Hva slags regning er det du skal gjøre videre?

NB! Du ønsker å definere funksjonen på et (åpent intervall), men når du lager funksjonen på den måten, så får du funksjonen definert på et [lukket intervall].

Prøv

Kode: Velg alt

f(x) := x^2 + 5, -2 < x < 2
Jeg skal i første oppgave vise en graf tegning av f(x):=x^2+5 hvor x tilhører (-2,2). Hvilken funksjon på geogebra må jeg bruke? videre er det å regne nullpunkter osv, dette går fint. Eneste er at jeg må skrive funksjonsutrykket 2 ganger, første uttrykk går ikke å regne videre med
Svar