Trenger hjelp med å vise at trekanter er kongruente

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Iron_Will
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 06/04-2019 17:13

Hei, jeg er ny her. Jeg har håp om å gjøre det bra på min R1 eksamen i mai nå, men jeg tar faget som privatist og har ingen lærer eller noe som kan hjelpe meg hvis jeg står fast. Dermed når jeg ut til dette forumet for hjelp, håper jeg ikke blir å spørre om for mye hjelp :P Takk på forhånd!

Har en oppgave som sier: "La S være skjæringspunktet mellom diagonalene i parallellogrammet ABCD."

a) Vis at △ABS ≅ △CDS
b) Vis at △ADS ≅ △BCS
c) Vis at S er midtpunktet på diagonalene.

Jeg har tegnet et parallellogram og laget et skjæringspunkt S som nevt. Jeg forlenget alle linjene og brukte toppvinkler og samsvarende vinkler til toppvinkelen av den andre vinkelen. Dermed har jeg to vinkler som er like, og jeg har like grunnlinjer i alle trekantene siden det er et parallellogram. Dermed har jeg fylt kravet for kongruente trekanter (to vinker+ en side). Men er det i det hele tatt lov å bare si at grunnlinjene er like fordi det er et parallellogram? Hadde jeg kunnet gått frem på en bedre måte?

Vet heller ikke hvordan jeg skal gå fram på oppgave c)

Trenger litt hjelp!
svar

svaret på oppgave c kommer som et resultat av hvordan du har resonnert i a og b
Svar