Matte X

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sara02

Hei! Jeg har veldig lyst til å ta matte x, men vi har det ikke på skolen. Er det noen gratise ressurser jeg kan bruke for å lære meg faget? Jeg har prøvd å se etter noe på khan academy, men er veldig usikker på hvilke fag matte x tilsvarer.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Ja - det er det massevis av! Matematikk.net har en egen side for matematikk X. Den er ikke helt komplett, men har en del. For komplekse tall, så finnes det ekstremt mange gode kilder. Khan Academy er sikkert helt grei på den fronten, hvis du foretrekker dem. For tallteori kan jeg anbefale "Elementary Number Theory" av Burton. Dette er boken som brukes i tallteori-kurset på NTNU. En av de eldre utgavene er å finne her. I forhold til matematikk X sin læreplan er vel kapittel 2,3,4 og 10 det som er relevant. For statistikkdelen har NTNU utarbeidet ganske gode temasider, slik at du bare kan trykke på det du synes er interessant og vil lære om. Har også sett noen av Khan Academy sine videoer om statistikk og de er stort sett ganske gode. Hvis du foretrekker en bok kan jeg anbefale Introduction to Mathematical Statistics and its applications av Larsen og Marx. Den har veldig mange gode eksempler. Hvis du googler litt rundt, finner du fort en av de eldre utgavene til boka i pdf-versjon. En professor ved NTNU har laget en omfattende pdf Grunnkurs i statistikk og sannsynlighetsteori, men denne behandler sannsynlighetsteorien og statistikken ganske rigorøst - og det er kanskje ikke akkurat det som er målet med Matematikk X.

Håper noen av ressursene er av interesse. Du må bare spørre hvis det er noe mer du lurer på! :)
sara02

Markus skrev:Ja - det er det massevis av! Matematikk.net har en egen side for matematikk X. Den er ikke helt komplett, men har en del. For komplekse tall, så finnes det ekstremt mange gode kilder. Khan Academy er sikkert helt grei på den fronten, hvis du foretrekker dem. For tallteori kan jeg anbefale "Elementary Number Theory" av Burton. Dette er boken som brukes i tallteori-kurset på NTNU. En av de eldre utgavene er å finne her. I forhold til matematikk X sin læreplan er vel kapittel 2,3,4 og 10 det som er relevant. For statistikkdelen har NTNU utarbeidet ganske gode temasider, slik at du bare kan trykke på det du synes er interessant og vil lære om. Har også sett noen av Khan Academy sine videoer om statistikk og de er stort sett ganske gode. Hvis du foretrekker en bok kan jeg anbefale Introduction to Mathematical Statistics and its applications av Larsen og Marx. Den har veldig mange gode eksempler. Hvis du googler litt rundt, finner du fort en av de eldre utgavene til boka i pdf-versjon. En professor ved NTNU har laget en omfattende pdf Grunnkurs i statistikk og sannsynlighetsteori, men denne behandler sannsynlighetsteorien og statistikken ganske rigorøst - og det er kanskje ikke akkurat det som er målet med Matematikk X.

Håper noen av ressursene er av interesse. Du må bare spørre hvis det er noe mer du lurer på! :)

Hei, tusen takk for hjelpen!
Svar