Oppgave 8.186 Sinus R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Sliter veldig med denne oppgaven her, og lurte på om det var noen som hadde noen tips?

To ulike tallfølger inneholder tallene a og b.
Arimetisk tallfølge: ....,-1,a,b,x,....
Geometrisk tallfølge:....,y,a,b,[tex]\frac{81}{4},....[/tex]
Bestem tallene x og y. Oppgaven har to løsninger


Det eneste jeg tenker er det at jeg må finne et likningsett for å først finne verdien til a og b.
Sist redigert av matteem den 30/04-2019 22:59, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hint: Finn differansen mellom hvert ledd i den aritmetiske følgen. Alle disse er lik hverandre i en aritmetisk følge.

Finn kvotienten mellom hvert ledd i den geometriske følgen. Alle disse er lik hverandre i en geometrisk følge.

Da får du noen likninger å jobbe med.
Bilde
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Aleks855 skrev:Hint: Finn differansen mellom hvert ledd i den aritmetiske følgen. Alle disse er lik hverandre i en aritmetisk følge.

Finn kvotienten mellom hvert ledd i den geometriske følgen. Alle disse er lik hverandre i en geometrisk følge.

Da får du noen likninger å jobbe med.

Tusen takk, fant endelig ut av det. Fant først ut at d=a+1 i den arimetiske tallfølgen, og at k=[tex]\frac{81}{4b}[/tex] i den geometriske tallfølgen. Jeg får da to likningsett:

1. [tex]b=a+d=a+(a+1)=2a+1[/tex]

2. [tex]a=b\times 1/k=b\times (\frac{4b}{81})[/tex]

Og finner ved bruk av disse likningene a og b, og etterpå x og y. Tusen takk igjen! :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Utmerket!

Bare hyggelig :)
Bilde
Svar