Hvor mye kan lærer trekke for å ikke brukt CAS?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MatteSpørsmål
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 28/04-2019 15:46

Hei, er det noen sted man finner retningslinjer på hvor mye en lærer kan trekke ved at man ikke har utført en oppgave i CAS?

En oppgave sier at man skal bruke CAS og finne arealet og posisjonen av et punkt. Dette er en oppgave på en tentamen.
Hvis jeg løser oppgaven og får riktig svar på begge spørsmålene (oppgaven gir 2 poeng), kan lærer da trekke begge poeng? Er det vanlig å gi 1 av 2, eller et halvt av to poeng? Er det noen steder man kan finne retningslinjer for dette, eventuelt spørre noen som jobber med å svare på slike spørsmål?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

MatteSpørsmål skrev:Hei, er det noen sted man finner retningslinjer på hvor mye en lærer kan trekke ved at man ikke har utført en oppgave i CAS?

En oppgave sier at man skal bruke CAS og finne arealet og posisjonen av et punkt. Dette er en oppgave på en tentamen.
Hvis jeg løser oppgaven og får riktig svar på begge spørsmålene (oppgaven gir 2 poeng), kan lærer da trekke begge poeng? Er det vanlig å gi 1 av 2, eller et halvt av to poeng? Er det noen steder man kan finne retningslinjer for dette, eventuelt spørre noen som jobber med å svare på slike spørsmål?
En form for slike retningslinjer, er forhåndssensurrapportene som lages i etterkant av eksamen og som setter standarden for poengfordeling i sensuren.
Jeg tok en kjapp titt på rapportene fra R1 og 1T våren 2018. I den ene sto det "Kandidater som ikke bruker CAS kan få noe uttelling", mens i den andre sto det "Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng". Der man kunne få "noe uttelling" hadde oppgaven 1 poeng mulig. Der man kunne få "maksimalt 1 poeng", hadde oppgaven 2 poeng mulig.
Svar