Matte R1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bjørn84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 08/05-2019 07:47

Heisann

Jeg er helt ny på dette forumet, og jeg trenger litt bistand, for jeg går i surr med all informasjonen ute på nettet.

I gamle dager, da matte het 2mx, så strøk jeg i det faget, og jeg skulle gjerne nå tatt opp igjen dette faget for å studere i voksen alder.
Etter hva jeg skjønner, så heter 2mx nå R1?

Jeg lurer også på hvilke lærebøker som man kan bruke for å lære seg stoffet? Jeg har en Sigma 1p-bok, som jeg fikk via ett nettkurs jeg tok, men aldri fikk fullført, er den godkjent? eller må jeg ha Sigma R1-boka? eller dekker de det samme?

Hvilken type kalkulator anbefales?

Er veldig takknemlig for alle svar :)
Gjest

1P er et annet fag med ganske annerledes pensum så du må nok finne en R1 bok.
Hvis du googler mattebøker r1 vil du finne flere eksempler på bøker du kan bruke. Et eksempel på dette er "Sinus R1". Du kan egentlig bruke hvilken bok du vil, men jeg ville forsøkt å finne en som er utgitt etter 2015. Matematikken har ikke endret seg, men det har kravet til bruk av digitale hjelpemidler. Hvis du går for en eldre bok brukte jeg selv Sigma R1 og synes at den var flott, men da må du være klar over at den ikke dekker bruken av digitale hjelpemidler på en veldig god måte.

Med digitale hjelpemidler snakker jeg da om bruk av pc med programvaren "Geogebra" og eventuelt excel, word etc. Dette må du beherske for å svare på noen av spørsmålene på eksamen. Veiledning på dette finner du masse av gratis på nettet. Det betyr også at det ikke vil være nødvendig med kalkulator annet enn den du har på pc-en. Om du likevel skulle ønske å ha en kalkulator tilgjengelig av en eller annen grunn tror jeg du kan bruke hvilken som helst så lenge den ikke tillater kommunikasjon. Siden du sier du skal studere kan det være greit å kjøpe en relativt billig en uten for mye funksjonalitet (som du ikke får bruke på universitetet). Casio FX-82EX eller ES er ganske greie sånn sett. De er billige, lov å bruke på NTNU, UIO og UIS (og kanskje andre universitet) og hvis du skal gjøre noe mer avansert er det uansett lurere å bruke pc-en.
bjørn84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 08/05-2019 07:47

Gjest skrev:1P er et annet fag med ganske annerledes pensum så du må nok finne en R1 bok.
Hvis du googler mattebøker r1 vil du finne flere eksempler på bøker du kan bruke. Et eksempel på dette er "Sinus R1". Du kan egentlig bruke hvilken bok du vil, men jeg ville forsøkt å finne en som er utgitt etter 2015. Matematikken har ikke endret seg, men det har kravet til bruk av digitale hjelpemidler. Hvis du går for en eldre bok brukte jeg selv Sigma R1 og synes at den var flott, men da må du være klar over at den ikke dekker bruken av digitale hjelpemidler på en veldig god måte.

Med digitale hjelpemidler snakker jeg da om bruk av pc med programvaren "Geogebra" og eventuelt excel, word etc. Dette må du beherske for å svare på noen av spørsmålene på eksamen. Veiledning på dette finner du masse av gratis på nettet. Det betyr også at det ikke vil være nødvendig med kalkulator annet enn den du har på pc-en. Om du likevel skulle ønske å ha en kalkulator tilgjengelig av en eller annen grunn tror jeg du kan bruke hvilken som helst så lenge den ikke tillater kommunikasjon. Siden du sier du skal studere kan det være greit å kjøpe en relativt billig en uten for mye funksjonalitet (som du ikke får bruke på universitetet). Casio FX-82EX eller ES er ganske greie sånn sett. De er billige, lov å bruke på NTNU, UIO og UIS (og kanskje andre universitet) og hvis du skal gjøre noe mer avansert er det uansett lurere å bruke pc-en.

Takk for godt svar, da vet jeg hva jeg skal gjøre :)
bjørn84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 08/05-2019 07:47

Nytt spørsmål, er det mulig å bytte ut fag på vitnemålet? at istedet for 2mx at jeg kan ta en litt mindre avansert matte, gå opp til eksamen i det faget og at den nye karakteren i den andre matten erstatter 1éren på 2mx?

:)
Svar