Eksamenstrekk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Nervøs datter

Hei.

Min datter ble trukket ut til eksamen i 1p. Gikk ned fra 4 i standpunkt til 2 på eksamen. Hun vil bli lærer og trengte derfor en 4er på eksamen. Leste derfor matematikk som en gal sommeren og høsten etter for å prøve seg igjen på høsten. Og klarte 4 :D Nå er 4eren i standpunkt sikret for 2p. Hun er livredd for igjen å bli trukket ut til skriftlig eksamen i matematikk nå igjen. Har dere noen erfaring med dette; er det sannsynlig å bli trukket ut til eksamen i 2p hvis du var blant de (uheldige) som ble trukket ut til eksamen i 1p?
Gjest

Eksamenstrekk på videregående er det fylkeskommunen som tar seg av, så hva du ble trukket opp i på VG1 skal ikke ha noe med hva du blir trukket opp i på VG2. For de fleste vil det derimot være større sjanse på bli trukket opp i matte på VG2, siden alle skal opp til en eksamen da.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gjest skrev:Eksamenstrekk på videregående er det fylkeskommunen som tar seg av, så hva du ble trukket opp i på VG1 skal ikke ha noe med hva du blir trukket opp i på VG2. For de fleste vil det derimot være større sjanse på bli trukket opp i matte på VG2, siden alle skal opp til en eksamen da.
Det er hver enkelt skole som gjennomfører trekket alle steder jeg har hørt om. Mulig det varierer fra fylke til fylke hvordan ordningen er.
Gjest

Det kan hende. Her jeg bor gjennomføres uansett trekket av fylkeskommunen, som vil si at både lærere og elever får vite opptrekket samtidig.
Gjest

Vaktmester skrev:
Gjest skrev:Eksamenstrekk på videregående er det fylkeskommunen som tar seg av, så hva du ble trukket opp i på VG1 skal ikke ha noe med hva du blir trukket opp i på VG2. For de fleste vil det derimot være større sjanse på bli trukket opp i matte på VG2, siden alle skal opp til en eksamen da.
Det er hver enkelt skole som gjennomfører trekket alle steder jeg har hørt om. Mulig det varierer fra fylke til fylke hvordan ordningen er.

Hvis det er noen rettferdighet i verden, burde skolen kunne påvirke. Med tanke på at 80% går ned fra standpunkt til eksamen i 1p, burde man ikke "straffes" med matematikk to år på rad når man var så uheldig å være blant de (20%) som ble trukket ut til eksamen i vg1.

Har et lønnlig håp om at skolen har plukket ut de stakkarene som måtte ha 1p eksamen i fjor og satt dem opp for trekk i de andre aktuelle fagene. :roll:

Og de som har kommet på ideen om at lærerstudentene må ha 4 i matematikk, burde iallfall være klar over hvor urettferdig det er med eksamenstrekket som kun rammer noen uheldige stakkarer :x
111111

sannsynligheten for å bli trukket opp i skriftlig igjen er nok mindre enn å bli trukket for første gang.
grunnen til dette er at de ofte trekker opp flere fra en skole i et fag hvis ingen der har hatt eksamen i det faget på en stund. Sannsynligheten for at hun blir trukket opp i matte ligge fortsatt i underkant av 40% hvis vi antar at hun har fremmedspråk og tre andre programfag i studiespes, hvis hun går en annen linje vet jeg ikke.
Svar