R1 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

R11111 skrev:
ddybing skrev:Hei!

Jeg hadde litt dårlig tid til å lese meg opp i R1 på, og jeg fant rett og slett ingen løsning på oppgave 2 - var veldig usikker på hvilken regneregel jeg skulle bruke her, og fant ikke noe som gikk opp - annet enn at

[tex]8*7*18/20*19*18 = 0.1473[/tex], som ganget med to er sannsynligheten det skrives om i oppgaven: 0.2947.

Jeg tenkte 8*7*18 fordi det skulle være to menn, og en kvinne. Altså 8*7 og den totale summen som er igjen av mann og kvinne - 18.

Var jeg helt på villspor her? Jeg fant ikke noe å skrive om dette, og brukte hele del 2-tiden på å prøve å løse oppgaven, så jeg måtte levere blankt på del 2. :x

Så leit, leverte du liksom helt blant?
Leverte blankt på på del 2, ja.

Tiden gikk utrolig fort, og jeg prøvde alt jeg kom på for å løse oppgave 2 før jeg til slutt ga opp et kvarter før tiden var over. Jeg var på rett plass i Geogebra, men blandet på hvor jeg skulle plassere tallene, så jeg fikk ingen av resultatene til å stemme :P

Geogebra skal pugges bedre til neste eksamen!
VektorViktor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 19/05-2019 13:38

Gjest skrev:Huff! Så kjipt!

Tror du skulle ha brukt hypergeometrisk fordeling, men jeg brukte binomisk så jeg fikk feil.. Er egt veldig dårlig av meg i og med at det var en vis at oppgave.. men jeg ble lurt av den tilnærmet = og tenkte derfor at det var bra da jeg fikk 0.288 så nesten var det jeg skulle ha.. men det var jo selvfølgelig helt feil..
Populasjonen var i grenseland for når man kan bruke binomisk vs. hypergeometrisk. Tommelfingerregelen i statistikk er at det er greit å bruke binomisk når populasjonen er 10 ganger større enn uttrekket. I oppgaven var populasjonen 6,7 ganger større. Valget avhenger av hvor stor nøyaktighet man ønsker/trenger i analysen. Hadde jeg vært sensor hadde jeg gitt noe utslag i alle fall :) Og spesielt hvis man problematiserer grensegangen
Dr NiNja
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 21/10-2018 15:58

hara6 skrev:Her er et forslag til del 2
Takk!
VektorViktor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 19/05-2019 13:38

Hjelpppp skrev:Noen som hver hvordan man skulle løyse oppgave 3 c og d på del 2?
Vet ikke om jeg gjorde riktig, men på del 2 oppgave 3 c definerte jeg først g(x), og deretter løste jeg likningen g'(x)=0, og fikk svaret:
[tex]\left\{ x = \frac{-a + \sqrt{a^{2} - 12}}{3}, x = \frac{-a - \sqrt{a^{2} - 12}}{3} \right\}[/tex]

Når den deriverte har to nullpunkter vil funksjonen ha både topp- og bunnpunkt, tror jeg.
Derfor løste jeg uttrykket under kvadratroten slik: [tex]a^2-12>0[/tex] og fikk:
[tex]\left\{ -2 \; \sqrt{3} > a, a > 2 \; \sqrt{3} \right\}[/tex].

Så mitt svar ble at g(x) har topp- og bunnpunkt når [tex]-2\sqrt{3}>a>2\sqrt{3}[/tex]
crov
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 27/05-2018 00:41

sad times!
mmmmattttte

VektorViktor skrev:
Hjelpppp skrev:Noen som hver hvordan man skulle løyse oppgave 3 c og d på del 2?
Vet ikke om jeg gjorde riktig, men på del 2 oppgave 3 c definerte jeg først g(x), og deretter løste jeg likningen g'(x)=0, og fikk svaret:
[tex]\left\{ x = \frac{-a + \sqrt{a^{2} - 12}}{3}, x = \frac{-a - \sqrt{a^{2} - 12}}{3} \right\}[/tex]

Når den deriverte har to nullpunkter vil funksjonen ha både topp- og bunnpunkt, tror jeg.
Derfor løste jeg uttrykket under kvadratroten slik: [tex]a^2-12>0[/tex] og fikk:
[tex]\left\{ -2 \; \sqrt{3} > a, a > 2 \; \sqrt{3} \right\}[/tex].

Så mitt svar ble at g(x) har topp- og bunnpunkt når [tex]-2\sqrt{3}>a>2\sqrt{3}[/tex]
Hvis du skulle skulle ha uttrykket svaret med ord og ikke symboler, hvordan er det da? a kan ikke være mellom -2*sqrt(3) og 2*sqrt(3)?
VektorViktor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 19/05-2019 13:38

mmmmattttte skrev:
Hvis du skulle skulle ha uttrykket svaret med ord og ikke symboler, hvordan er det da? a kan ikke være mellom -2*sqrt(3) og 2*sqrt(3)?
Hvis a er mellom [tex]-2\sqrt{3}[/tex] og [tex]2\sqrt{3}[/tex] vil g(x) ha både et toppunkt og et bunnpunkt
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, her er et løsningsforslag til Del 1. Garanterer ikke at den er feilfri, så si gjerne ifra hvis dere oppdager feil :)
Vedlegg
Eksamen R1 vår 2019 (LF Del 1).pdf
(520.29 kiB) Lastet ned 1982 ganger
VektorViktor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 19/05-2019 13:38

Hva er løsningen på del 1 oppgave 3c?

Oppgavetekst: Løys ulikskapen [tex]f(x)\geq (2x-1)(x+2)[/tex]

Jeg flyttet høyresiden over på venstresiden, men klarte ikke å faktorisere venstresiden.
Sist redigert av VektorViktor den 20/05-2019 18:55, redigert 1 gang totalt.
ImNerd01
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2019 16:04

SveinR skrev:Hei, her er et løsningsforslag til Del 1. Garanterer ikke at den er feilfri, så si gjerne ifra hvis dere oppdager feil :)
Svarene er like de jeg fikk, utenom på oppgave 6 der jeg svarte feil - Brukte nPr i steden for nCr som skulle brukes, og dermed fikk jeg 720 isteden for 120, så mulig at 6eren min røyk der..
Mattteeee

VektorViktor skrev:
mmmmattttte skrev:
Hvis du skulle skulle ha uttrykket svaret med ord og ikke symboler, hvordan er det da? a kan ikke være mellom -2*sqrt(3) og 2*sqrt(3)?
Hvis a er mellom [tex]-2\sqrt{3}[/tex] og [tex]2\sqrt{3}[/tex] vil g(x) ha både et toppunkt og et bunnpunkt
Men hvis a er for eksempel sqrt(3), som er mellom -2*sqrt(3) og 2*sqrt(3), så vil jo det under brøktegnet bli negativ. Eller har jeg tenkt feil?
R1mai

Dette gikk så sykt dårlig. Håper så inderlig at jeg får 2. Regnet med fram til ca. 16 poeng, men redd for å stryke på grunn av helhetsinntrykk :( Noen som har oppleve å stryke med over 12 poeng?
hara6
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2019 17:53

Her er løsning til hele eksamen
Vedlegg
LøsningEksamenR1V19.pdf
(3.88 MiB) Lastet ned 369 ganger
eksamenr1v2019

Har noen her noen erfaringer med hvor mye kommunikasjon vektlegges i eksamensbesvarelser? Om ja:
Om man taper poeng på noe man ikke rekker (og det er tydelig), vil sensor velge å la dette trekke mindre ned enn f.eks. om man ikke svarer på en oppgave? Når 56 er veiledende poenggrense for 6, hva er liksom nedre grense for poeng for 6er om det ikke er noe å utsette på kommunikasjonen? I mitt tilfelle er poengene jeg mister 4 p jeg ikke rakk -- 4a og b på del 2 -- og 2-3 poeng i slurv. La oss si jeg kommuniserer godt, hva er det beste jeg kan håpe på?
R1vår19n00b

eksamenr1v2019 skrev:Har noen her noen erfaringer med hvor mye kommunikasjon vektlegges i eksamensbesvarelser? Om ja:
Om man taper poeng på noe man ikke rekker (og det er tydelig), vil sensor velge å la dette trekke mindre ned enn f.eks. om man ikke svarer på en oppgave? Når 56 er veiledende poenggrense for 6, hva er liksom nedre grense for poeng for 6er om det ikke er noe å utsette på kommunikasjonen? I mitt tilfelle er poengene jeg mister 4 p jeg ikke rakk -- 4a og b på del 2 -- og 2-3 poeng i slurv. La oss si jeg kommuniserer godt, hva er det beste jeg kan håpe på?
Eksamen vurderes i sin helhet, rekker du ikke en oppgave så er det regnet som feil. Du kan håpe på en 5 om alt annet er riktig, på en annen side er slurv regnet som dårlig feil og trekker ned på helheten. Denne eksamen var mye begrunnelser og vis så dette kan trekke begge veier avhengig av hvordan du har formulert deg. Du får nok 4 om du har noe mer feil. Kun feilene nevnt holder til 5.
Svar