R1 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Takk for svar, R119

Gjest over her:

Ja, det var veldig kjedelig - i alle fall når jeg nå ser at oppgaven kunne vært så "lett" gjennomført.

Hvis jeg hadde klart denne, så hadde jeg antagelig vært greit innafor, men tror dessverre det blir stryk uten siden jeg ikke fikk gjort de andre heller. :x
R11111

ddybing skrev:Hei!

Jeg hadde litt dårlig tid til å lese meg opp i R1 på, og jeg fant rett og slett ingen løsning på oppgave 2 - var veldig usikker på hvilken regneregel jeg skulle bruke her, og fant ikke noe som gikk opp - annet enn at

[tex]8*7*18/20*19*18 = 0.1473[/tex], som ganget med to er sannsynligheten det skrives om i oppgaven: 0.2947.

Jeg tenkte 8*7*18 fordi det skulle være to menn, og en kvinne. Altså 8*7 og den totale summen som er igjen av mann og kvinne - 18.

Var jeg helt på villspor her? Jeg fant ikke noe å skrive om dette, og brukte hele del 2-tiden på å prøve å løse oppgaven, så jeg måtte levere blankt på del 2. :x

Så leit, leverte du liksom helt blant?
R119

Hjelpppp skrev:Noen som hver hvordan man skulle løyse oppgave 3 c og d på del 2?
Satte g'(x)=0, og løste det under rottegnet. Fikk a^2=12 ==> a=--2*sqrt(3) og a=2*sqrt(3). Fant at a ikke kunne være mellom disse verdiene. Brukte andrederiverttesten og det så ut til å stemme. Ikke helt sikkert på løsningen.

Hva gjorde dere?
Heyyoo

Hei!

Vet noen hvordan man løste oppgave 4b. Jeg klarte ikke å gjøre uten å bruke at den ene vinkelen vi skulle vise i c=90 grader. Tror dere jeg får mye trekk for det?
Gjest

Omsenteret til trekanten vil vel ligge der siden det er en 90-trekant. Så da må AH og CH være like lange...
Oyan
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 27/05-2016 20:44

Oppgave 3c og d: se vedlagt bilde

Oppgave 4 b) Her er thales setning nyttig: slå en sirkel om H med AB som diameter. Da vet man at AH = AC siden begge lengdene er radius i sirkelen. Følgelig må trekanten være likebeint.
eksamen.PNG
eksamen.PNG (26.34 kiB) Vist 3544 ganger
R119

Oyan skrev:Oppgave 3c og d: se vedlagt bilde

Oppgave 4 b) Her er thales setning nyttig: slå en sirkel om H med AB som diameter. Da vet man at AH = AC siden begge lengdene er radius i sirkelen. Følgelig må trekanten være likebeint.
eksamen.PNG
Gjorde det samme på 3.

På 4b gjorde jeg ish det samme, men gikk en liten omvei. Slo en sirkel om H. Da fikk en sentralvinkel som spente seg over buen CB. Kalte denne 2u. Da måtte HAC være u. Nabovinkelen til sentralvinkelen måtte da være 180-2u. Den siste vinkelen i trekanten AHC er dermed 180-(180-2u+u)= u. Siden HAC = ACH = u, må trekanten være likebeint.
hara6

Hvis noen forklarer meg hvordan jeg legger ved en fil, så kan jeg legge ut et løsningsforslag til del 2
ImNerd01
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2019 16:04

Heyyoo skrev:Hei!

Vet noen hvordan man løste oppgave 4b. Jeg klarte ikke å gjøre uten å bruke at den ene vinkelen vi skulle vise i c=90 grader. Tror dere jeg får mye trekk for det?
Jeg løste denne oppgaven ved å tenke at AH var halve hypotenusen i trekanten. Hvis vi legger trekantene mot hverandre slik at de danner er rektangel, vil HC være den andre halve diagonalen/hypotenusen. Dermed er AH = HC, og trekantene er likesidet.
ollfkaih

Jeg fikk drøyt 96,4% sjanse for at det minst en gang ble trukket ut tre mennesker med samme kjønn. Som noen nevnte over, tok jeg P(X=0) + P(X=3) for å finne sannsynligheten per trekk, og brukte så en binomisk modell med k>=1 og n=12, Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig?
Oyan
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 27/05-2016 20:44

ImNerd01 skrev:
Heyyoo skrev:Hei!

Vet noen hvordan man løste oppgave 4b. Jeg klarte ikke å gjøre uten å bruke at den ene vinkelen vi skulle vise i c=90 grader. Tror dere jeg får mye trekk for det?
Jeg løste denne oppgaven ved å tenke at AH var halve hypotenusen i trekanten. Hvis vi legger trekantene mot hverandre slik at de danner er rektangel, vil HC være den andre halve diagonalen/hypotenusen. Dermed er AH = HC, og trekantene er likesidet.
Artig løsning!
Dr NiNja
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 21/10-2018 15:58

ollfkaih skrev:Jeg fikk drøyt 96,4% sjanse for at det minst en gang ble trukket ut tre mennesker med samme kjønn. Som noen nevnte over, tok jeg P(X=0) + P(X=3) for å finne sannsynligheten per trekk, og brukte så en binomisk modell med k>=1 og n=12, Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig?
Gjorde det samme.
hara6

ollfkaih skrev:Jeg fikk drøyt 96,4% sjanse for at det minst en gang ble trukket ut tre mennesker med samme kjønn. Som noen nevnte over, tok jeg P(X=0) + P(X=3) for å finne sannsynligheten per trekk, og brukte så en binomisk modell med k>=1 og n=12, Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig?
Det er helt korrekt:)
Dr NiNja
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 21/10-2018 15:58

hara6 skrev:Hvis noen forklarer meg hvordan jeg legger ved en fil, så kan jeg legge ut et løsningsforslag til del 2
trykk på: skriv et svar --> Scroll litt ned --> laste opp vedlegg. Last opp filen
hara6
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2019 17:53

Her er et forslag til del 2
Vedlegg
LøsnDel2V19Eksamen.docx
(152.93 kiB) Lastet ned 1957 ganger
Svar