R1 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Noen som kan legge ut R1 eksamen?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

REA3022-R1-V19.pdf
(372.15 kiB) Lastet ned 59231 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Hva syntes dere om eksamen? Syntes del 1 var grei, men del 2 derimot! Både vanskelig og laang
R1eksamenV2019

Noen som kan legge ut svar på den siste oppgaven på del 2?
crov
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 27/05-2018 00:41

Gjest skrev:Hva syntes dere om eksamen? Syntes del 1 var grei, men del 2 derimot! Både vanskelig og laang
del 1 gikk bra, del 2 fikk jeg ikke til noe bortsett fra oppg 2

for oppg 1 del 1 deriveres r(t) til v(t) og |v(t)| er farten, men når er farten 0? CAS er tricky med uttrykk her, så jeg fikk det ikke til.

oppg 3 var a og b fine oppgaver, bortsett fra at geogebra 5 ikke kan vise koordinater med eksakte verdier på selve grafen, men whatever, fant dem via CAS.
c og d... what h
hvordan fant man ut mulige verdier av a??

også hadde jeg ikke nok tid til å se på den geometriske figuren

jeg hadde ekstra tid btw
Gjest

Åå det er så sant det du skriver! Jeg klarte heller ikke 1c på del 2. Rakk heller ikke å se på den geometriske figuren og klarte å gjøre feil på sannsynligheten.. er veldig kjipt fordi den ble så vanskelig at man hadde ekstremt dårlig tid

Jeg hadde også ekstra tid, og hadde aldri fått ned noe som helst nesten om det ikke hadde vært for de 25 minuttene jeg hadde ekstra..

Tror problemet ligger i at de går litt tom for CAS oppgaver så de hele tiden lager noen nye.. veldig kjipt, fordi man må prøve seg så mye frem noe som igjen fører til dårlig tid..

Syntes de heller kunne hatt en litt mer utfordrende del 1 da..
Har på følelsen at jeg nesten har alt rett der..
crov skrev:
Gjest skrev:Hva syntes dere om eksamen? Syntes del 1 var grei, men del 2 derimot! Både vanskelig og laang
del 1 gikk bra, del 2 fikk jeg ikke til noe bortsett fra oppg 2

for oppg 1 del 1 deriveres r(t) til v(t) og |v(t)| er farten, men når er farten 0? CAS er tricky med uttrykk her, så jeg fikk det ikke til.

oppg 3 var a og b fine oppgaver, bortsett fra at geogebra 5 ikke kan vise koordinater med eksakte verdier på selve grafen, men whatever, fant dem via CAS.
c og d... what h
hvordan fant man ut mulige verdier av a??

også hadde jeg ikke nok tid til å se på den geometriske figuren

jeg hadde ekstra tid btw
ImNerd01
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2019 16:04

Gjest skrev:Hva syntes dere om eksamen? Syntes del 1 var grei, men del 2 derimot! Både vanskelig og laang
Enig => Del 1 var veldig grei i forhold til andre tidligere eksamensoppgaver, mens del 2 var utfordrende. Jeg var ferdig med del 1 etter halvannen time, og fikk dermed god tid til å tenke meg frem til hvordan jeg skulle løse del 2, ettersom vi ikke fikk tatt frem hjelpemidler før 3 timer.
Jeg syns at oppgave 1 og 2, samt. 3a, 3b og 4a var greie oppgaver. Tror jeg klarte å løse resten også, men usikker på om dette er feil eller ei.
Hadde ca 15. minutt igjen da jeg var ferdig med del 2..
Elev12345677

Hei, noen som har løsningsforslag til matten?
Gjest

Ja, det var nok en fordel.. hadde ikke noe tid til overs på del 1 heller.. så fikk ikke tenkt så mye over del 2 før jeg faktisk begynte
ImNerd01 skrev:
Gjest skrev:Hva syntes dere om eksamen? Syntes del 1 var grei, men del 2 derimot! Både vanskelig og laang
Enig => Del 1 var veldig grei i forhold til andre tidligere eksamensoppgaver, mens del 2 var utfordrende. Jeg var ferdig med del 1 etter halvannen time, og fikk dermed god tid til å tenke meg frem til hvordan jeg skulle løse del 2, ettersom vi ikke fikk tatt frem hjelpemidler før 3 timer.
Jeg syns at oppgave 1 og 2, samt. 3a, 3b og 4a var greie oppgaver. Tror jeg klarte å løse resten også, men usikker på om dette er feil eller ei.
Hadde ca 15. minutt igjen da jeg var ferdig med del 2..
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Hei!

Jeg hadde litt dårlig tid til å lese meg opp i R1 på, og jeg fant rett og slett ingen løsning på oppgave 2 - var veldig usikker på hvilken regneregel jeg skulle bruke her, og fant ikke noe som gikk opp - annet enn at

[tex]8*7*18/20*19*18 = 0.1473[/tex], som ganget med to er sannsynligheten det skrives om i oppgaven: 0.2947.

Jeg tenkte 8*7*18 fordi det skulle være to menn, og en kvinne. Altså 8*7 og den totale summen som er igjen av mann og kvinne - 18.

Var jeg helt på villspor her? Jeg fant ikke noe å skrive om dette, og brukte hele del 2-tiden på å prøve å løse oppgaven, så jeg måtte levere blankt på del 2. :x
R119

ddybing skrev:Hei!

Jeg hadde litt dårlig tid til å lese meg opp i R1 på, og jeg fant rett og slett ingen løsning på oppgave 2 - var veldig usikker på hvilken regneregel jeg skulle bruke her, og fant ikke noe som gikk opp - annet enn at

[tex]8*7*18/20*19*18 = 0.1473[/tex], som ganget med to er sannsynligheten det skrives om i oppgaven: 0.2947.

Jeg tenkte 8*7*18 fordi det skulle være to menn, og en kvinne. Altså 8*7 og den totale summen som er igjen av mann og kvinne - 18.

Var jeg helt på villspor her? Jeg fant ikke noe å skrive om dette, og brukte hele del 2-tiden på å prøve å løse oppgaven, så jeg måtte levere blankt på del 2. :x
Hei!

Copy paster det jeg skrev på S1 tråden;

Oppgave a)

Hypergeometrisk sannsynlighet. Populasjonen = 20, n= 3, utvalg = 8. Marker x=2, så får du 0.2947, som skulle vises.

Oppgave b)
Bruk binomisk sannsynlighetsfordeling. Delmengdene, de ulike lotteriene, er uavhengig av hverandre. Sett n=12 og p=0.2947. Marker 6. Sannsynligheten blir 0.0745.

Oppgave c)
Finn sannsynligheten for at det blir 3 kvinner og 0 menn eller 3 menn og 0 ved bruk av hypergeometrisk sannsynlighet. Adder disse. Bruk så sannsynlighetskalkulatoren der p er denne sannsynligheten, som da var på 0.242 ish, og så marker fra 1 til 12.
R119

Hvordan var det folk gjorde siste oppgaven på del 2?
Heisann11111

ddybing skrev:Hei!

Jeg hadde litt dårlig tid til å lese meg opp i R1 på, og jeg fant rett og slett ingen løsning på oppgave 2 - var veldig usikker på hvilken regneregel jeg skulle bruke her, og fant ikke noe som gikk opp - annet enn at

[tex]8*7*18/20*19*18 = 0.1473[/tex], som ganget med to er sannsynligheten det skrives om i oppgaven: 0.2947.

Jeg tenkte 8*7*18 fordi det skulle være to menn, og en kvinne. Altså 8*7 og den totale summen som er igjen av mann og kvinne - 18.

Var jeg helt på villspor her? Jeg fant ikke noe å skrive om dette, og brukte hele del 2-tiden på å prøve å løse oppgaven, så jeg måtte levere blankt på del 2. :x
Gjest

Huff! Så kjipt!

Tror du skulle ha brukt hypergeometrisk fordeling, men jeg brukte binomisk så jeg fikk feil.. Er egt veldig dårlig av meg i og med at det var en vis at oppgave.. men jeg ble lurt av den tilnærmet = og tenkte derfor at det var bra da jeg fikk 0.288 så nesten var det jeg skulle ha.. men det var jo selvfølgelig helt feil..

Skulle ha vært (8c2 x 12c1) / 20c3
ddybing skrev:Hei!

Jeg hadde litt dårlig tid til å lese meg opp i R1 på, og jeg fant rett og slett ingen løsning på oppgave 2 - var veldig usikker på hvilken regneregel jeg skulle bruke her, og fant ikke noe som gikk opp - annet enn at

[tex]8*7*18/20*19*18 = 0.1473[/tex], som ganget med to er sannsynligheten det skrives om i oppgaven: 0.2947.

Jeg tenkte 8*7*18 fordi det skulle være to menn, og en kvinne. Altså 8*7 og den totale summen som er igjen av mann og kvinne - 18.

Var jeg helt på villspor her? Jeg fant ikke noe å skrive om dette, og brukte hele del 2-tiden på å prøve å løse oppgaven, så jeg måtte levere blankt på del 2. :x
Hjelpppp

Noen som hver hvordan man skulle løyse oppgave 3 c og d på del 2?
Svar