R2 v19 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
CarlGauss
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/11-2018 15:08

Hvordan syns dere R2 eksamen idag var?
Dkjdjdndbdn

Lurer på hva folk fikk på siste oppgave del 1? Altså den difflikningen med vannhøyde. Jeg fikk y’=k*Sqrt(x), og på b) kom jeg frem til at bassenget er tomt etter 20 timer. Men er veldig usikker på om det er riktig!

Ellers synes jeg oppgavene var annerledes, men helt OK vanskelighetsgrad når man først skjønte hva de var ute etter.
Gjest

Dkjdjdndbdn skrev:Lurer på hva folk fikk på siste oppgave del 1? Altså den difflikningen med vannhøyde. Jeg fikk y’=k*Sqrt(x), og på b) kom jeg frem til at bassenget er tomt etter 20 timer. Men er veldig usikker på om det er riktig!

Ellers synes jeg oppgavene var annerledes, men helt OK vanskelighetsgrad når man først skjønte hva de var ute etter.
Gjorde det samme, men innså først etter eksamen at det selvfølgelig skulle være minus foran uttrykket, da vannet renner ut. Tapte unødvendige poen på den...
Torsteinr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 24/05-2019 14:36

Jeg fikk 40 timer på diff.ligningen

Når man finner verdi for C, får man to løsninger
Når du løser for k, og bruker y(2)=81 så ser man at bare den ene løsningen for C er rett, siden ligningen innehar -k, og negative verdier gir positiv k.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Er det noen som har og evt. kan legge ut eksamens-settet?
CircleOfLife

Hvordan gikk dere frem ved å forklare at arealet av det skraverte områder var 2/3?
Jeboiii

Er det bare jeg som ikke får oppgave 3 på del 2 til å stemme? Hvordan i alle dager kan venstresiden være like høyresiden? Pluss skjønner ikke hvordan man skal gjøre oppgave 9 på del 1 uten hjelpemidler, tenker at dette var en veldig merkelig oppgave å gi på del 1. Eksamenen var generelt sett over veldig dårlig.
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Fant folk smultringens volum til å bli 40 pi^2?
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Jeboiii skrev:Er det bare jeg som ikke får oppgave 3 på del 2 til å stemme? Hvordan i alle dager kan venstresiden være like høyresiden? Pluss skjønner ikke hvordan man skal gjøre oppgave 9 på del 1 uten hjelpemidler, tenker at dette var en veldig merkelig oppgave å gi på del 1. Eksamenen var generelt sett over veldig dårlig.
Venstre side blir vel lik høyre side når k=1. Utenom det blir venstre side mindre enn høyre.
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Kasa

geheffe skrev:Fant folk smultringens volum til å bli 40 pi^2?

Ja! Håper det er riktig.
Torsteinr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 24/05-2019 14:36

CircleOfLife skrev:Hvordan gikk dere frem ved å forklare at arealet av det skraverte områder var 2/3?
Bilde
CarlGauss
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/11-2018 15:08

Hva svarte dere på oppgave 7, del1?
Om retningdiagrammene til diff.likningene
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

CarlGauss skrev:Hva svarte dere på oppgave 7, del1?
Om retningdiagrammene til diff.likningene
1: C
2: B
3: A
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Torsteinr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 24/05-2019 14:36

CarlGauss skrev:Hva svarte dere på oppgave 7, del1?
Om retningdiagrammene til diff.likningene
A: y’=2x
B: y’=y*x
C: y’=y/x
Svar