R2 v19 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Thorbjørn hh

Lurer egentlig på det med «helhetsvurdering) er oppfunnet for de som nesten stryker eller de som er regnefeil unna 6’er. Håper på sistnevnte slik at hvis jeg teknisk får 12 /13 poeng så består jeg. :cry:
Gjest

Thorbjørn hh skrev:Lurer egentlig på det med «helhetsvurdering) er oppfunnet for de som nesten stryker eller de som er regnefeil unna 6’er. Håper på sistnevnte slik at hvis jeg teknisk får 12 /13 poeng så består jeg. :cry:
jeg tenker at hvis du er på grensen så er det større sannsynlighet for at du består enn at du stryker, men antar bare
Torbjørn hh

oppgave 5b. De fleste leste av normalvektoren på linjen for å finne parameterstllingen.
Jeg gjorde: Vektor AB X Vektor AC og brukte kryssprodukt til å finne normalvektoren. Noen som kan understreke at det er feil?
https://imgshare.io/image/e13963e9-8137 ... 66e0.r4QlX
Som dere ser så fikk jeg [2,8,-2]. Deler man 2 så for man nesten det samme retningsvektor som fasiten over fikk bare med forskjellig fortegn. Kan jeg være inne på noe her?
Torbjørn hh

Til spm over^^
Altså jeg bilde over er bare svaret liksom. Utregningen med determinants osv gjorde jeg fult i innleveringsarket.
trulse

Torbjørn hh skrev:oppgave 5b. De fleste leste av normalvektoren på linjen for å finne parameterstllingen.
Jeg gjorde: Vektor AB X Vektor AC og brukte kryssprodukt til å finne normalvektoren. Noen som kan understreke at det er feil?
https://imgshare.io/image/e13963e9-8137 ... 66e0.r4QlX
Som dere ser så fikk jeg [2,8,-2]. Deler man 2 så for man nesten det samme retningsvektor som fasiten over fikk bare med forskjellig fortegn. Kan jeg være inne på noe her?
Jeg krysset også vektorene for å finne normalvektor som jeg brukte videre som retningsvektor for linjen l. Vet dog ikke om dette er riktig eller ikke. Tror jeg fikk vektor [1,-4,1] og brukte punkt A for parameterframstillingen.
Jonahans
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 19/05-2015 15:29

Gjest skrev:Noen som fikk til oppg. 3c på del 2?
Jeg gjorde det sånn her https://i.gyazo.com/2165c868ecce3fb98dd ... 0df4a7.png

Jeg valgte å se bort i fra at x-koordinatet var 2, og ikke 0 som i a) ettersom det ikke vil påvirke fasongen og dermed volumet, til omdreiningslegemet. Skrev også dette i løsningen min så de ikke tror jeg blingsa
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Janhaa skrev:
LektorNilsen skrev:Her er et løsningsforslag til del 1. Ser at det er lagt ut et allerede, men synes det er greit å legge ut mine også, for da får jeg så fort tilbakemelding om det har sneket seg inn noen feil ;)

Fullstendig løsningsforslag kommer når det er klart
3b del 1 er Sum = 27/2
Ja, der har det gått litt fort i svingene. Har brukt a3 som a1. Det går jo ikke.. Skal rette opp i det, slik at det er rettet i det fullstendige løsningsforslaget.
Takk skal du ha! :)
Gjest

LektorNilsen skrev:Her er et løsningsforslag til del 1. Ser at det er lagt ut et allerede, men synes det er greit å legge ut mine også, for da får jeg så fort tilbakemelding om det har sneket seg inn noen feil ;)

Fullstendig løsningsforslag kommer når det er klart
på oppgave 1 b). Ser litt forskjellige svar.

4(cos^2(x) - sin^2(x))
4(1-sin^2(x) - sin^2(x))
4(1-2sin^2(x))
4-8sin^2(x)

Dette er vell et lovlig svar som burde gi poeng sant? ser noen har svart 4cos(2x), men dette er jo det samme som 1-2sin^2(x). Sitter og teller poeng skjønner du :d
Gjest

Fascinerende hvordan enkelte klager over innholdet i en eksamen. Regner med at de fleste som tar R2 har et slags mål om å gå videre med matte forbi videregåendenivå, med andre ord: Det blir ikke lettere, så det er bare å lære seg, eller la være å ta faget :)
Gjest

Gjest skrev:Fascinerende hvordan enkelte klager over innholdet i en eksamen. Regner med at de fleste som tar R2 har et slags mål om å gå videre med matte forbi videregåendenivå, med andre ord: Det blir ikke lettere, så det er bare å lære seg, eller la være å ta faget :)
Problemet med R2 eksamen hos privatist er at man ikke får lov til å ha med formelsamling på del 1. Dette er ulogisk, at de baserer karakter og forståelse på hukommelse av formler. Jeg har hukommelsen til en fisk, men forstår matten, men om jeg ikke husker alle formlene er det synd, trist, leit. I det virkelige liv er det ikke krav om å huske alle formler, da slår man opp i en formelsamling om det trengs. Selv læreren vår sa at det var teit å ha dette som en del av eksamen, og at han selv ikke husker alle formelene. Det å huske formler er ikke et bevis på mattekunnskaper. Om man går forkurs ingeniør får man ha med formelsamling på R1 R2 eksamen.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er et fullstendig løsningsforslag.

Det kan meget gjerne ha sneket seg inn feil, så setter stor pris på tilbakemeldinger.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen R2 våren 2019.pdf
(3.08 MiB) Lastet ned 29056 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 25/05-2019 12:00, redigert 1 gang totalt.
gjest2

Hva tror dere er poengfordelingen på oppg. 1 på del 2? a=2p, b=1p, c=1p og d=2p?
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

gjest2 skrev:Hva tror dere er poengfordelingen på oppg. 1 på del 2? a=2p, b=1p, c=1p og d=2p?
Jeg ville trodd det samme i hvert fall
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
R2 vår 19

Vurderingsskjema og sensorveiledning er lagt ut på sidene til Udir. Der finner du blant annet poengfordelingen. https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... A5r%202019
Gjest

Oppgave 1b) har flere riktige svar. Håper de gir full uttelling for de forskjellige. Altså 4cos(2x) og 4-8sin^2(x).
Svar