R2 v19 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Navis

Er det vanlig at sensoren gir noe poeng, selv om svaret ble feil? Altså hvis man har riktig formel, men surret litt.
Gjest

Navis skrev:Er det vanlig at sensoren gir noe poeng, selv om svaret ble feil? Altså hvis man har riktig formel, men surret litt.
Lurer på dette selv.. var rimelig kokt i toppen mot slutten av del 2. Så i ettertid at jeg hadde feil begrensing på volum av siste omdreiingslegme.. også limte jeg inn et bilde i word med en verdi feil, men jeg rettet opp verdien og la inn det riktige etterpå i tillegg. Ohwell bestått har jeg hvertfall gjort.
Gjest

Trikset her er å ikke løse differensiallikninga helt, men å bare finne et uttrykk for sqrt(y). Det er et mye enklere uttrykk og når sqrt(y) går mot 0 vil jo også y gjøre det.
Gjest

DennisChristensen skrev:Løsningsforslag Del 1. Si gjerne ifra om jeg har slurvet noe sted eller dere lurer på noe.
Jeg er enig med deg i alle svarene dine. Jeg mener at oppgave 9 kan løses enklere. Det står ikke noe sted at man må løse differensiallikninga, så jeg slutta der jeg fikk et uttrykk for sqrt(y) og brukte dette til å finne k, C og dermed også etterhvert t.

y=100 --> sqrt(y)=10 --> 10=-k*0/2+C gir C=-10
y=81 --> sqrt(y)=9 --> 9=-kx/2+C gir oss verdi for k
Vildemo

Noen som vet om man teknisk sett får 12 poeng. Men ikke har fått noe poeng i de1. Kan man liksom bestå da? Joa.. vet sensoren ser på helhet. Men hvis man selv vet at man har fått 12 poeng minst å stryker. Da har man vel god grunn til å klage og sjanse til å bestå
Vildemo

Vildemo skrev:Noen som vet om man teknisk sett får 12 poeng. Men ikke har fått noe poeng i de1. Kan man liksom bestå da? Joa.. vet sensoren ser på helhet. Men hvis man selv vet at man har fått 12 poeng minst å stryker. Da har man vel god grunn til å klage og sjanse til å bestå
*Mente selv følgelig ikke fått noe poeng på del 2.
musmat1

LektorNilsen skrev:Her er et fullstendig løsningsforslag.

Det kan meget gjerne ha sneket seg inn feil, så setter stor pris på tilbakemeldinger.
Du har funnet differensen mellom integralene i siste oppgave, men det må vel være summen?
Gjest

Vildemo skrev:
Vildemo skrev:Noen som vet om man teknisk sett får 12 poeng. Men ikke har fått noe poeng i de1. Kan man liksom bestå da? Joa.. vet sensoren ser på helhet. Men hvis man selv vet at man har fått 12 poeng minst å stryker. Da har man vel god grunn til å klage og sjanse til å bestå
*Mente selv følgelig ikke fått noe poeng på del 2.
Ja, når jeg tok R1 for noen år siden så var det første gang jeg åpnet geogebra på eksamensdagen. Fikk følgelig ikke løst noen oppgaver på del2. Fikk dog 12 ish poeng på del1 og besto :)
Gjest

Torsteinr skrev:Jeg bruker denne fremgangsmetoden og får et helt annet svar på siste oppgave på del 2
Bilde
Helt enig med metode og svar. Sett løsningsforslag hvor de trekker volumet av omdreiningslegemet til g fra volumet av omdreiningslegemet til f, men jeg ser ikke logikken i det.
trulse

Gjest skrev:
Torsteinr skrev:Jeg bruker denne fremgangsmetoden og får et helt annet svar på siste oppgave på del 2
Bilde
Helt enig med metode og svar. Sett løsningsforslag hvor de trekker volumet av omdreiningslegemet til g fra volumet av omdreiningslegemet til f, men jeg ser ikke logikken i det.
Bilde
https://imgur.com/gallery/X76tznK

Grunnen til at man tar det ene integralet minus det andre er fordi integralet til g(x) her a er arealet til området under sirkelen. integralet til f(x) eller b vil være arealet av området under sirkelen til x-aksen + arealet til selve sirkelen. Derfor må vi ta integralet av f(x) - integralet av g(x). Siden det er et omdreiningslegeme får vi pi * integral (f(x)^2 - g(x)^2)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LøsningEksamenR2Våren2019.pdf
(3.96 MiB) Lastet ned 10983 ganger
CarlGauss
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/11-2018 15:08

Vaktmester skrev:Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LøsningEksamenR2Våren2019.pdf
Du mener at i oppgave 9A, så er svaret y’= k * sqrt3. Og ikke
y’ = -k * sqrt3 ?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

CarlGauss skrev:
Vaktmester skrev:Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LøsningEksamenR2Våren2019.pdf
Du mener at i oppgave 9A, så er svaret y’= k * sqrt3. Og ikke
y’ = -k * sqrt3 ?
Det er erklært at $k<0$ i dette løsningsforslaget, så det skal ikke være negativt fortegn.
ndn

DennisChristensen skrev:
CarlGauss skrev:
Vaktmester skrev:Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LøsningEksamenR2Våren2019.pdf
Du mener at i oppgave 9A, så er svaret y’= k * sqrt3. Og ikke
y’ = -k * sqrt3 ?
Det er erklært at $k<0$ i dette løsningsforslaget, så det skal ikke være negativt fortegn.
Tror dere man får trekk om man kun skrev y'=k*sqr(y), uten å kommentere betingelsen k<0? Jeg regner med å trekkes 1 av 2 mulige poeng i denne oppgaven for dette, tror dere jeg kan få full pott likevel?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?

Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).

Er det forventet at studentene skal huske disse?
Bilde
Svar