Eksamen S2 vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

zzz

Svaret må jo bli 25 mtp. at dette er en konvergerende rekke a1/1-k = 10/1-0.6=10/0.4 = 100/4=25, regnet over ved å legge sammen tall ned til 0,05 og det nermer seg 25 da også, så det bør være ganske riktig med 25. 40 gir ingen mening hvertfall
Grønn te

Sh92 skrev:Her tenkte jeg at vi måtte få uttrykt en funksjon som har både p og t som variabel.

Du vet at I(p) = pris*etterspørsel (etterspørsel er jo på antall enheter av varen)
Eller tenkt i=p*x
Du kan sette q(t) = x. Fordi etterspørsel er jo på antall x enheter av varen. Du kommer frem til det samme.


Da setter. Da får du I(p) = p* (200*e^0.015t)

Da kan du sette inn pris - 50 kr pr enhet
Også t=40

b) her må du regne på integral(0 til 52) fordi de spør om samlet inntekt eller hva det var.

På c
Her må du tenke finne produlsjonsmengde som gir størst overskudd.
Du har grensekostanden men du må finne grenseinntekten.

Det gjør du ved å finne I(x). Du har fått en funksjon for p(x)
Da ver du at I(x) = p(x) *x

Så deriverer du I(x).
Du vet at O'(x) = 0 når I'(x)=K'(x)

Du får x=895 eller noe.

Så har du fått oppgitt funksjon for enhetsprisen. Da setter du vare det du fant ut i funksjonen og finner enhetsprisen.
desperat

Er det ikke litt rart at ingen enda har laget et løsningsforslag? Det er tilsynelatende laget i de fleste andre mattefag? Hilsen desperat etter svar
Espenn

M.D.S skrev:Flere som har sendt klage? Er det virkelig noen her som mener det var greit mef tid når det var såpass mange forvirrende oppgaver i del 2?
JA.. jeg har klaget
Madde97

Noen som løste oppg 5 C på del 2?
jajepp

Madde97 skrev:Noen som løste oppg 5 C på del 2?
Ja, jeg skrev inn i bionomisk fordeling n=120, p=0.32 og P(39<X), men tror det var feil
Madde97

jajepp skrev:
Madde97 skrev:Noen som løste oppg 5 C på del 2?
Ja, jeg skrev inn i bionomisk fordeling n=120, p=0.32 og P(39<X), men tror det var feil
Jeg mente oppg 4 C. Haha
Gjest

Korleis fasit er det du har sjekka? :D[/quote]


En lærer på skolen min har laget fasit, men jeg får ikke til å legge den ut her som pdf :(
Madde97

Noen som har løst oppg 4 C på Del 2
987665

Gjest skrev:Korleis fasit er det du har sjekka? :D

En lærer på skolen min har laget fasit, men jeg får ikke til å legge den ut her som pdf :([/quote]

Åå kan du ta skjermbilde kanskje??
GjestMatte

zzz skrev:Svaret må jo bli 25 mtp. at dette er en konvergerende rekke a1/1-k = 10/1-0.6=10/0.4 = 100/4=25, regnet over ved å legge sammen tall ned til 0,05 og det nermer seg 25 da også, så det bør være ganske riktig med 25. 40 gir ingen mening hvertfall
Hei. Du må ta i betraktning at ballen spretter opp OG ned. Det vil si at du må multiplisere S (som jo er 25) med 2 (som blir 50) for så å trekke fra 10 siden ballen ikke spratt opp igjen 10 meter etter at den ble sluppet, men ble 6/10 som utgjør a2.
Madde97

Er fasiten snart her? Begynner å bli utålmodig haha
mattes2

hvor sender dere inn klage ? klarer ikke finne ut hvor på udir sin nettside, har noen en link?
Neseblod
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/05-2019 11:19

Løsningsforslag til Del 2 i vedlegg. Med forbehold om feil... Holder på og Mathtype løsningen til Del 1.
Vedlegg
S2 Del 2.docx
(429.68 kiB) Lastet ned 529 ganger
mattes1s2

mattes2 skrev:hvor sender dere inn klage ? klarer ikke finne ut hvor på udir sin nettside, har noen en link?
Noen som har funnet linken til klageskjema av selve eksamensheftet? finner kun klaging av karakteren.
Svar