1P Våren 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
JonasPonas

Hei!

Nå er jeg tidlig ute.
Lurte på hvordan det gikk med folk på matteprøven?

Følte den gikk veldig fint for min del, men kan jo ta feil.
Her er min besvarelse på del 2.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Petterolini

Hei, ser du har feil på Oppgave 4 hvor det er 330 over 30 som kildesorterer og 35 personer under 30 som kildesorterer. Da faller tallene på plass ;)

I tillegg har jeg annet svar på oppgave 6. Ettersom 18 vil tilsvare hele linjen blir stykket 12/14=18-x/x.
lil

du har feil på på sannsynlighetsoppgaven.

jeg har gjort feil på 5b og 3c tror jeg hvis du har gjort riktig :)

fikk 14,3 på oppgave 7. vet ikke om et er riktig da
Mariav

Er det noen som har svarene på del 1??
Linda1P2019

Petterolini skrev:Hei, ser du har feil på Oppgave 4 hvor det er 330 over 30 som kildesorterer og 35 personer under 30 som kildesorterer. Da faller tallene på plass ;)

I tillegg har jeg annet svar på oppgave 6. Ettersom 18 vil tilsvare hele linjen blir stykket 12/14=18-x/x.

På oppgave 6, der du skulle bestemme lengden av DE, fikk jeg at den var 4,5.
Dette er ford:
- Hele linjen, BD, er 18. Det betyr at BD= BE+DE
- AB/CD = BE/CD

Jeg prøvde meg fram, og kom fram til at:
Forholdet mellom AB og CD er 3. Noe som vil si at BE/DE skal bli 3 også, i tillegg til at summen av disse linjene skal bli 18.
13,5 + 4,5 = 18
13,5/4,5 = 3

Altså, DE er 4,5 :)
ingly

Del 1?
Oppgave 5c)
Er dette et lurespørsmål, siden de viser samme verdi hele tiden, men forskjellige tall.
Eller var det slik at man skulle finne da F og C hadde samme tall. For det fantes ikke vel?
Linda1P2019

ingly skrev:Del 1?
Oppgave 5c)
Er dette et lurespørsmål, siden de viser samme verdi hele tiden, men forskjellige tall.
Eller var det slik at man skulle finne da F og C hadde samme tall. For det fantes ikke vel?
Ved å tegne koordinatsystemet kunne en se at celsius- og fahrenheit gradene hadde samme verdi rundt -40.
Altså, x var lik y ved -40, som viser at -40 celsius og -40 fahrenheit er samme verdi.

Det var sånn jeg tolket oppgaven, (er ikke sikkert det er rett da) :)
ingly

Linda1P2019 skrev:
ingly skrev:Del 1?
Oppgave 5c)
Er dette et lurespørsmål, siden de viser samme verdi hele tiden, men forskjellige tall.
Eller var det slik at man skulle finne da F og C hadde samme tall. For det fantes ikke vel?
Ved å tegne koordinatsystemet kunne en se at celsius- og fahrenheit gradene hadde samme verdi rundt -40.
Altså, x var lik y ved -40, som viser at -40 celsius og -40 fahrenheit er samme verdi.

Det var sånn jeg tolket oppgaven, (er ikke sikkert det er rett da) :)

Stemmer dette. Når jeg setter det inn i likningen blir det også rett. Takk for svar. Dette var vel en 1p- oppgave?
Svar