1P eksamen vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gorash

Gorash skrev:
Mattehuset09 skrev:Løsningsforslag:

https://docs.google.com/document/d/1b8Q ... sp=sharing
I oppgave 3b skulle du ikke legge til 7cm til diameteren, slik at radius ble 4,5?
24,5, mente jeg
Mattehuset
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 24/09-2018 12:44

norisl skrev:Vil noen være så snille og forklare hva som var greia med oppgave 1 d og f på del 2?

Og fremgangsmåte på 6b på del 2 :)
Takk!

Skriv inn funksjonen og bruk paranteser og minustegn :)

i 6b på del 2 er lengden BE=BD-ED
dvs BE=18-ED

Ta en titt på løsningsforslag mitt og spørr gjerne hvis du har spørsmål :)
https://docs.google.com/document/d/1b8Q ... sp=sharing
mmmmm

kortid får vi tilbake karakter ?
nick1psonans

Jeg gjorde 6b feil på eksamen.

Løsning er

BD-x/AB = x/4

18-x/12 = x*3/4*3 (multipliserer med tre i teller og nevner for å få 12 som fellesnevner)

18-x/12 = 3x/12

18-x = 3x

18-x = 3x

18 = 4x

x = 4.5
Hatrick

powersnack skrev:Jeg har heller ikke med HVIS-formelen, læreren nevnte aldri den. Har også sett på tidligere løsningsforslag at de ikke har brukt den formelen (i tilfeller hvor det kunne vært naturlig)... Håper ikke de trekker for den. Sender gjerne også en mail ang. det.

Jeg tok 1P eksamen i fjor hvor det viste seg at de trakk minst 1 poeng om man ikke brukte HVIS-formelen. Dessverre noe som vi ikke blir opplært innen via skole, men skal være et krav på eksamen å kunne
baluba

Hvor i læreplanen står det egentlig at man skal kunne benytte excel? Har gjort alle oppgavene rett, men visste ikke hvordan jeg fikk "vist" formlene...

Og, noen som vet hvor man kan henvende seg for å klage/stille spørsmål ved ekasmen?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

baluba skrev:Hvor i læreplanen står det egentlig at man skal kunne benytte excel? Har gjort alle oppgavene rett, men visste ikke hvordan jeg fikk "vist" formlene...

Og, noen som vet hvor man kan henvende seg for å klage/stille spørsmål ved ekasmen?
Læreplanen bruker begreper som "digitale verktøy" og "regneark". Det er ikke krav om at man må kunne bruke akkurat excel, men digitale regneark generelt. Men i praksis blir det jo ofte excel som er foretrukket i undervisning. Det er akkurat som at det ikke er krav om bruk av GeoGebra, men man bruker begreper som "graftegner" og "CAS".
Personlig synes jeg kanskje regnearkoppgavene på eksamen i 1P er litt vel omfattende, satt i sammenheng med kompetansemålene i læreplanen, men det er jo alltid rom for tolkning. Anbefaler alle å lese eksamensveiledningene når de skal ta eksamen i et fag, for her spesifiseres det litt mer hva som kreves til eksamen enn hva man kanskje klarer å lese kun ut fra læreplanmålene.

Når det kommer til å klage, må du enten ta kontakt med skolen din eller, om du er privatist, eksamenskontoret i fylkeskommunen du var meldt opp i.
Her står det litt om klagebahandling: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/e ... deregaende
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er et løsningsforslag.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om det skulle ha sneket seg inn feil eller mangler.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1P våren 2019.pdf
(1.4 MiB) Lastet ned 9064 ganger
Brrr

LektorNilsen skrev:
baluba skrev:Hvor i læreplanen står det egentlig at man skal kunne benytte excel? Har gjort alle oppgavene rett, men visste ikke hvordan jeg fikk "vist" formlene...

Og, noen som vet hvor man kan henvende seg for å klage/stille spørsmål ved ekasmen?
Læreplanen bruker begreper som "digitale verktøy" og "regneark". Det er ikke krav om at man må kunne bruke akkurat excel, men digitale regneark generelt. Men i praksis blir det jo ofte excel som er foretrukket i undervisning. Det er akkurat som at det ikke er krav om bruk av GeoGebra, men man bruker begreper som "graftegner" og "CAS".
Personlig synes jeg kanskje regnearkoppgavene på eksamen i 1P er litt vel omfattende, satt i sammenheng med kompetansemålene i læreplanen, men det er jo alltid rom for tolkning. Anbefaler alle å lese eksamensveiledningene når de skal ta eksamen i et fag, for her spesifiseres det litt mer hva som kreves til eksamen enn hva man kanskje klarer å lese kun ut fra læreplanmålene.

Når det kommer til å klage, må du enten ta kontakt med skolen din eller, om du er privatist, eksamenskontoret i fylkeskommunen du var meldt opp i.
Her står det litt om klagebahandling: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/e ... deregaende
Ja, er vel alltid lurt å lese eksamensveiledningen. Hadde dog gjort dette, og trodde jeg hadde stålkontroll, men så feil kan man ta. Blir spennende å se karakteren i alle fall - holder nok ikke til det jeg trenger i denne omgang uansett. Tusen takk for svar skal du uansett ha :D
r/dankmemes

ærlig denne eksamenen var veldig vanskelig :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
shhitt jeg stryker
olinor
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 06/06-2019 19:02

Spørsmål!

På del 1, Oppg.1 c) hvorfor må man dele 200 med 80, og ikke 100, og hvorfor må man gange 2,5 med 100 og ikke 80?
Jeg ser nå på den "løsningsforslag" greia.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

olinor skrev:Spørsmål!

På del 1, Oppg.1 c) hvorfor må man dele 200 med 80, og ikke 100, og hvorfor må man gange 2,5 med 100 og ikke 80?
Jeg ser nå på den "løsningsforslag" greia.
Vi får vite at bilsalget har gått ned 20 % fra 2014 til 2015. Det betyr at antallet solgte biler i 2015, som er 200 stk., utgjør 80% av antallet solgte i 2014. Når vi da deler på 80, får vi antallet biler som utgjør 1% av bilsalget i 2014. Antallet solgte biler i 2014, må utgjøre 100% av antallet solgte biler i 2014. Derfor ganger vi det antallet som utgjør 1% med 100, slik at vi får det antallet som ugjør 100 %

Denne tankegangen kaller vi ofte for "veien om 1". Vi vet hvor mye 80% er, så da kan vi finne ut hvor mye 1% er, før vi til slutt finner ut hvor mye 100 % er.

Vi kunne også løst denne oppgaven ved å sette opp likningen: [tex]0,8x=200[/tex]
privatlærer1960

Jeg ser på oppgava med Parklands formel (del 2 oppg 2)

det står "A : den prosentdelen av overflatearealet til kroppen som er forbrent"

Videre i a) står det at 25% er forbrent.
Fasiten setter da inn i formelen formelen setter de da inn 25 for A. Jeg mener det korrekte ville være å sette inn 25% (altså 25/100 for A)
Å bruke "prosenttallet" foran % tegnet er ikke "prosentdelen" etter min mening!

Setter man inn 25 isteden for 25% så gir man faktisk pasienten 100 ganger for mye medisin, og det er mildt sagt ikke bra.
Hvis sykepleiere får oppgitt formler der man er uklare på om det er 25 eller 25% som skal tastes inn, så ber man om feilmedisinering.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

privatlærer1960 skrev:Jeg ser på oppgava med Parklands formel (del 2 oppg 2)

det står "A : den prosentdelen av overflatearealet til kroppen som er forbrent"

Videre i a) står det at 25% er forbrent.
Fasiten setter da inn i formelen formelen setter de da inn 25 for A. Jeg mener det korrekte ville være å sette inn 25% (altså 25/100 for A)
Å bruke "prosenttallet" foran % tegnet er ikke "prosentdelen" etter min mening!

Setter man inn 25 isteden for 25% så gir man faktisk pasienten 100 ganger for mye medisin, og det er mildt sagt ikke bra.
Hvis sykepleiere får oppgitt formler der man er uklare på om det er 25 eller 25% som skal tastes inn, så ber man om feilmedisinering.
Slik jeg leser oppgaveteksten, er %-tegnet "innbakt" i begrepet "prosentandelen", og jeg har derfor brukt 25 istendenfor 0,25 når jeg har regnet ut i mitt løsningsforslag.
Det er også slik at oppgaven snakker om antall milliliter væske en pasient skal tilføres, ikke medisin.
Da tenker jeg at 6,3 liter over en periode på 24 timer, lyder mer sannsynlig enn 63mL.
Men jeg synes du har et godt poeng her, nemlig at det bør være absolutt utvetydig hva som gjelder når medisinsk personell skal bruke formlene sine.
Og det samme gjelder egentlig generelt for oppgaver som gis til eksamen, selv om konsekvensene her ikke er like alvorlige.

Kan for øvrig nevne at forhåndssensurrapporten til denne eksamen har følgende kommentar til den aktuelle deloppgaven:
En kandidat som har brukt 0,25 istedenfor 25% i formelen og har riktig benevning i svaret, kan få noe uttelling
Svar