1P eksamen vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Kp111

Nei, det er 14,3 nautiske mil som er riktig tror jeg
1peksamendaa

Kgrib skrev:
Ericzz skrev:Jeg har fått rett svar i Excel, klarte også den HVIS formelen, men jeg har ikke laget et Excel dokument som kun viser formlene, tror dere jeg får trekk for dette?

Kan komme med hva jeg svarte på del 2, kan evt komme med innvendinger.

DEL 2

1a) Tegner begge to i Geogebra.
b) Fra 16:13 til 21:32 er gradene over 8 celsius, setter y=8 og finner skjæringspunkt
c) Lindesnes: 6 grader celsius, Nordkapp: -1.4 forskjellen er 8 grader.
d) Tegner f(x)
e) Denne grafen viser differansen, topp punktet vil da være de det er størst sprik i temperatur, husker ikke hva jeg fikk her tror det var rundt 10

2 a) 6,3 liter
b) 29,5%

3 a) 4,25 liter
b) 1886 cm^2
c) 1886/1184=1,59 skulle vise tilnærmet lik 1,60

4 a) 58% og 24%

5 a) 5450kr
b) 450 kr

6 DE=6
a) Formlike på grunn av felles toppvinkel

7 143 Nautiske mil

8 3190kr

Eg fikk 14,3 nautiske mil på oppgave 7, får eg null poeng eller kan eg få litt for å ha vært inne på noko?
Fikk også 14,3 nautiske mil... hvordan kom dere fram til 7 143 nautiske mil?
Gjest

Eg fikk 14,3 nautiske mil på oppgave 7, får eg null poeng eller kan eg få litt for å ha vært inne på noko?
Kgrib offline
Du har helt riktig med 14,3 nautiske mil :)
Nerd1

jafra skrev:Noen som vet svaret på 6b? :)

Eneste jeg er usikker på i tillegg til at jeg glemte HVIS formelen :(
Tror svaret på denne deloppgaven er 26% :-)
Nerd1

Noen som vet hvordan/hvor mye man får dersom man bare har tatt print-screen av excel-arket i oppgave 8, del 2?
Har alle deloppgavene rett og alle oppgaver rett, men visste ikke hvordan jeg skulle få "vist" at jeg brukte formlene...
Tror dere 6ern ryker der? :(
Whoppa

Gjest skrev:
Eg fikk 14,3 nautiske mil på oppgave 7, får eg null poeng eller kan eg få litt for å ha vært inne på noko?
Kgrib offline
Du har helt riktig med 14,3 nautiske mil :)
Jeg fikk også 14,3 nautiske mil. Håper vi scorer noen poeng!
Gorash

Nerd1 skrev:
jafra skrev:Noen som vet svaret på 6b? :)

Eneste jeg er usikker på i tillegg til at jeg glemte HVIS formelen :(
Tror svaret på denne deloppgaven er 26% :-)
Jeg synes oppgaven kan tolkes på to måter. 1. At toget skal komme nøyaktig én og bare én dag, eller 2. At toget skal komme nøyaktig minst én dag. Den første er vel 1-(sannsynlighet for 0 dager+sannsynlighet for to dager)=1-0,74= 26% Dette er vel også det de egentlig er ute etter, men det bør presiseres nøyere i oppgaven)
Caroline365

Kgrib skrev:
Ericzz skrev:Jeg har fått rett svar i Excel, klarte også den HVIS formelen, men jeg har ikke laget et Excel dokument som kun viser formlene, tror dere jeg får trekk for dette?

Kan komme med hva jeg svarte på del 2, kan evt komme med innvendinger.

DEL 2

1a) Tegner begge to i Geogebra.
b) Fra 16:13 til 21:32 er gradene over 8 celsius, setter y=8 og finner skjæringspunkt
c) Lindesnes: 6 grader celsius, Nordkapp: -1.4 forskjellen er 8 grader.
d) Tegner f(x)
e) Denne grafen viser differansen, topp punktet vil da være de det er størst sprik i temperatur, husker ikke hva jeg fikk her tror det var rundt 10

2 a) 6,3 liter
b) 29,5%

3 a) 4,25 liter
b) 1886 cm^2
c) 1886/1184=1,59 skulle vise tilnærmet lik 1,60

4 a) 58% og 24%

5 a) 5450kr
b) 450 kr

6 DE=6
a) Formlike på grunn av felles toppvinkel

7 143 Nautiske mil

8 3190kr

Eg fikk 14,3 nautiske mil på oppgave 7, får eg null poeng eller kan eg få litt for å ha vært inne på noko?
Svaret er 14,3 nautiske mil:

1/53 = 50 000/x
X= 2 650 800 cm = 26 508 m.

1/x = 1852/26508
X= 26508/1852
X= 14,3 m. (Sjekket også med Google konvertering)
Gorash

Hvor kom den åtteren fra?
caroline357

Gorash skrev:
Nerd1 skrev:
jafra skrev:Noen som vet svaret på 6b? :)

Eneste jeg er usikker på i tillegg til at jeg glemte HVIS formelen :(
Tror svaret på denne deloppgaven er 26% :-)
Jeg synes oppgaven kan tolkes på to måter. 1. At toget skal komme nøyaktig én og bare én dag, eller 2. At toget skal komme nøyaktig minst én dag. Den første er vel 1-(sannsynlighet for 0 dager+sannsynlighet for to dager)=1-0,74= 26% Dette er vel også det de egentlig er ute etter, men det bør presiseres nøyere i oppgaven)
At toget er i rute nøyaktig én dag, betyr for meg kun 1 av dagene, altså enten mandag eller fredag.
Sannsynligheten blir da:
P(i rute mandag (0,8), ikke i rute fredag(0,1) + P(i rute fredag(0,9), ikke i rute mandag(0,2)
= (0,8*0,1)+(0,9*0,2)= 0,08 + 0,18 = 0,26 *100% = 26%

eller 1-P(i rute begge dagene) som du skriver over. :)
caroline357

Gorash skrev:Hvor kom den åtteren fra?
Hvilken 8ér? :)
Heiheiheiheihei

Er det ikke 14,3 som er riktig da?
Makken

Del 1 oppgave 3b: Hvor vi skulle regne ut arealet av en prisme.
Dette er ikke pensum for del 1. Sjekket formler som skulle være "kjent" ved 1P del 1 eksamen uten hjelpemidler, og vi skal kun vite formel av volum av prisme, ikke areal. Noen andre som har en formening om dette? og om hvordan dere regnet dere frem til svaret?
FrkMk

Nerd1 skrev:Noen som vet hvordan/hvor mye man får dersom man bare har tatt print-screen av excel-arket i oppgave 8, del 2?
Har alle deloppgavene rett og alle oppgaver rett, men visste ikke hvordan jeg skulle få "vist" at jeg brukte formlene...
Tror dere 6ern ryker der? :(
Fra sensorveiledning:

8a
Dersom regneark ikke er brukt, gis maksimalt 1,5 poeng.
En kandidat som ikke viser formlene som er brukt i regnearket, får maksimalt 1 poeng. Rad- og kolonneoverskrifter skal være med. Se Eksamensveiledning 2019.
For å få full uttelling må kandidaten lage ett dynamisk regneark med både relative og absolutte cellereferanser. Regnearket må også inneholde en betingelse slik at rabatten beregnes automatisk.

For å få 6 må du ha 56 poeng (dette kan endres noe etter gjennomgang)
Nerd1

FrkMk skrev:
Nerd1 skrev:Noen som vet hvordan/hvor mye man får dersom man bare har tatt print-screen av excel-arket i oppgave 8, del 2?
Har alle deloppgavene rett og alle oppgaver rett, men visste ikke hvordan jeg skulle få "vist" at jeg brukte formlene...
Tror dere 6ern ryker der? :(
Fra sensorveiledning:

8a
Dersom regneark ikke er brukt, gis maksimalt 1,5 poeng.
En kandidat som ikke viser formlene som er brukt i regnearket, får maksimalt 1 poeng. Rad- og kolonneoverskrifter skal være med. Se Eksamensveiledning 2019.
For å få full uttelling må kandidaten lage ett dynamisk regneark med både relative og absolutte cellereferanser. Regnearket må også inneholde en betingelse slik at rabatten beregnes automatisk.

For å få 6 må du ha 56 poeng (dette kan endres noe etter gjennomgang)

Ah.. søren, da er det kanskje mulig den ryker :´( Takk for svar uansett!!
Svar