Fysikk - elektrisistet, ytre og indre motstand

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 05/10-2018 20:36

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til denne oppgaven. Det jeg lurer på er hovedsakelig hvorfor jeg regner amperemeterets indre motstand i resultantmotstanden i ytre krets. Se oppgave a.

a) Der beregnet jeg resultantmotstanden for L1-L3 å være [tex]R_{L1-L3} = 7 \Omega[/tex], og det er riktig. Når det er gjort så skal jeg finne resultantmotstanden i den ytre kretsen. Teller man da med den indre resistansen til amperemeteret? Jeg trodde man ikke gjorde det, men det er blitt gjort i fasiten. Noen som kan forklare meg hvorfor? Jeg tror egentlig ikke jeg har helt forstått indre og ytre krets. Telles den indre motstanden i amperemeteret og lampenes motstander som den ytre kretsen? Hvorfor telles da ikke batteriets indre motstand med?

Bare for å forklare, jeg trodde [tex]R_{y} = R_{L1-L3}+R_{L4}[/tex], men fasiten sier: [tex]R_{y} = R_{A} + R_{L1-L4} + R_{L4}[/tex]


b) Her bruker jeg [tex]\varepsilon = RiI + RyI[/tex] som gir [tex]I = \frac{\varepsilon }{(Ri+Ry)}[/tex]
her kommer samme problemet igjen. Jeg trodde Ri = 0,80 ohm, for da har jeg telt med batteriets indre motstand, men i fasiten har man kun telt med batteriets indre motstand. Men nå innser jeg mens jeg skriver dette at amperemeterets indre motstand allerede er telt med i Ry (ref. oppgave a :lol: :oops: )

I=0,577 A

c) Er grei nok så lenge jeg får forklart a slik at jeg får Ri riktig.

d) P = RI^2
Siden motstanden er lik i de tre lampene L1-L3, kan jeg da bare dele strømmen på tre? Men hadde motstandene vært ulike, måtte jeg ha beregna strøm for hver enkelt ikke sant?
Og siden L4 står i serie, så vil strømmen være den samme som det amperemeteret viser, så her er det vel bare å plugge inn i formelen P = RI^2.

Mulig dette ble litt rotete, er litt stressa før eksamen nå på tirsdag og kjenner at elektrisitet ikke helt sitter. Setter STOR pris på hvis noen kan hjelpe meg til å forstå ytre og indre resistans, ytre og indre krets osv.
Vedlegg
Fysikkelektrisitet.jpg
Fysikkelektrisitet.jpg (72.37 kiB) Vist 1705 ganger
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 05/10-2018 20:36

Sorry, dette ble vel sted i forumet!
Svar