Litt forvirret

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bjørn84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 08/05-2019 07:47

Hei.

Jeg strøyk i det som nå tilsvarer 2mx for mange år siden, og vil nå bli kvitt det spøkelset og få unna det faget, men har ikke all verdens interesse av matematikk, så da vil jeg gjerne ta en litt mindre avansert matte som privatist. Hvilket fag i dag tilsvarer den "enklere" matten i Vg2? jeg blir litt forvirret av de bokstavkombinasjonene, men er det S1/S2 eller 2p som er det jeg skal ta opp?

Takker for svar :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

2MN ble erstatta av 2MX, som ble erstatta av R1 (vanskelig 2. kl vgs)

Lettere 2 kl. vgs; 2P (praktisk), S1 (litt økonomi). 2T er vel avvikla.
T: teoretisk
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
bjørn84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 08/05-2019 07:47

Janhaa skrev:2MN ble erstatta av 2MX, som ble erstatta av R1 (vanskelig 2. kl vgs)

Lettere 2 kl. vgs; 2P (praktisk), S1 (litt økonomi). 2T er vel avvikla.
T: teoretisk

takk for fint svar :)

Hvilke lærebøker anbefales om man vil jobbe med faget på egenhånd? denne her? https://www.cappelendammundervisning.no ... 8202432874
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

bjørn84 skrev:
Janhaa skrev:2MN ble erstatta av 2MX, som ble erstatta av R1 (vanskelig 2. kl vgs)

Lettere 2 kl. vgs; 2P (praktisk), S1 (litt økonomi). 2T er vel avvikla.
T: teoretisk

takk for fint svar :)

Hvilke lærebøker anbefales om man vil jobbe med faget på egenhånd? denne her? https://www.cappelendammundervisning.no ... 8202432874
2MX var et matematikkfag man valgte, mens 2P er et såkalt fellesfag (ikke valgfritt, med mindre man velger et annet matematikkurs). 2P har et lavere timetall enn det 2MX hadde. Jeg ville sjekket nærmere om 2P faktisk kan erstatte 2MX på vitnemålet, når timetallet er forskjellig.
bjørn84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 08/05-2019 07:47

LektorNilsen skrev:
bjørn84 skrev:
Janhaa skrev:2MN ble erstatta av 2MX, som ble erstatta av R1 (vanskelig 2. kl vgs)

Lettere 2 kl. vgs; 2P (praktisk), S1 (litt økonomi). 2T er vel avvikla.
T: teoretisk

takk for fint svar :)

Hvilke lærebøker anbefales om man vil jobbe med faget på egenhånd? denne her? https://www.cappelendammundervisning.no ... 8202432874
2MX var et matematikkfag man valgte, mens 2P er et såkalt fellesfag (ikke valgfritt, med mindre man velger et annet matematikkurs). 2P har et lavere timetall enn det 2MX hadde. Jeg ville sjekket nærmere om 2P faktisk kan erstatte 2MX på vitnemålet, når timetallet er forskjellig.

Takk fo det. Hvordan sjekker jeg dette? jeg har vært på rådgivning via fylkeskommunen og da fikk jeg beskjed om at 2MX som jeg hadde tidligere, kunne bli erstattet av en enklere matte.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

bjørn84 skrev:

Takk fo det. Hvordan sjekker jeg dette? jeg har vært på rådgivning via fylkeskommunen og da fikk jeg beskjed om at 2MX som jeg hadde tidligere, kunne bli erstattet av en enklere matte.
Fylkeskommunens rådgivere skal nok kunne svare på dette, så det kan hende det går helt greit å erstatte med 2P. Elles er det S1 som kan ansees som "enklere matte" av 5-timersfagene.
Jeg ville bedt fylkeskommunen bekrefte/avkrefte 2P konkret, ikke bare "enklere matte", særlig siden timetallet er forskjellig.

Jeg vet altså ikke selv hvordan det er, men ville passet på å være helt sikker hvis det gjaldt meg selv.
Svar