6.0 eller 6.3 i akselerasjon?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markus Nakkim

Hei. Folkens. Sitter og gjør fysikkoppgaver krefter kapitteltekst på https://romstofftid2.cappelendamm.no/el ... id=1300496
I oppgave 6 så står det:
En kloss A beveger seg på et skråplan som danner en vinkel med det vannrette planet på 22°. Klossen har massen 0,55 kg. Friksjonstallet mellom klossen og skråplanet er 0,40 (altså samme kloss og skråplan som i oppgave 5). Vi trekker nå klossen oppover skråplanet med en kraft på 7,5 N. Trekkraften er fortsatt parallell med skråplanet.
Regn ut akselerasjonen til klossen.

Svaret mitt blir 6.0 siden det står svar med 2 gjelden siffer. Det ble feil fordi fasiten sier 6.3. Jeg står på mitt svar som sier 6.0. Er vel noe feil med deres svar?
Markus Nakkim

Dette gjelder altså kapittel tekst kraft og bevegelse.
I oppgave 9 så får jeg radien er 81 m. Men fasit sier at det er feil og at det er 79. Slitsom å bruke tid på om fasiten er riktig eller feil
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hvis vi tegner figuren på oppgave 6 har vi at [tex]\Sigma \vec{F}=m\vec{a}\Rightarrow \vec{F_t}-(\vec{F_x}+\vec{R})=ma[/tex]

Hvor [tex]F_t[/tex] er trekkraften.

Vi kan enkelt finne at [tex]F_x=mg\sin(\alpha)[/tex] og [tex]R=\mu mg\cos(\alpha)[/tex]. Da har vi at [tex](F_t-(mg\sin(\alpha)+\mu mg\cos(\alpha)))=ma\Rightarrow a=\frac{F_t-mg(\sin(\alpha)+\mu \cos(\alpha))}{m}=\frac{7.5N-0.55kg(\sin(22)+0.4\cos(22))}{0.55kg}\approx 6.32 \frac{m}{s^2}[/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Markus Nakkim skrev:Slitsom å bruke tid på om fasiten er riktig eller feil
Det hender at fasit tar feil, men ikke ofte nok til at du trenger å tvile på den ofte.

Som regel er det mer hensiktsmessig å se etter feil i egen utregning før man ser etter fasitfeil.

Om du viser din egen utregning her, så kan vi hjelpe deg med å finne ut hvor det gikk litt av sporet, og på den måten er det mindre sjans for at du gjør samme feil igjen senere.
Bilde
Markus Nakkim

Ojsann takker.

Har lagt ned bøkene for kvelden, men skriver her imorgen hvordan jeg regnet ut. :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Supert! Håper det gikk bra med resten av oppgavene.
Bilde
Markus Nakkim

Jeg tok også summen av F=0. T=trekkkraften
Men fikk også
1.Gp-R-T=ma
2. Gn=N
3. R=μ*N
som gjorde at jeg fikk
a= (mgcosθ-μmgsinϕ-T)/(m) og da satte jeg bare inn tallene og fikk -6.01 m/s^2.
Jeg ser ikke at jeg har gjort noe feil egentlig
Markus Nakkim

En annen oppgave
Du sitter på bussen og holder i en snor med et lodd i enden. I en sving måler du at denne pendelen har et utslag på 14 grader. Bussens fart er 50 km/h.
Hva er radius i den svingen bussen kjører i?

Svaret sier at det er 79, men jeg fikk 81.

Men jeg tok mgsinθ=ma der a=v^2/r. Noen som kan få meg i gang her med den første formelen også :D :P
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Markus Nakkim skrev:Jeg tok også summen av F=0. T=trekkkraften
Men fikk også
1.Gp-R-T=ma
2. Gn=N
3. R=μ*N
som gjorde at jeg fikk
a= (mgcosθ-μmgsinϕ-T)/(m) og da satte jeg bare inn tallene og fikk -6.01 m/s^2.
Jeg ser ikke at jeg har gjort noe feil egentlig
I din utregning har du satt at trekkraften [tex]T[/tex] og friksjonskraften [tex]R[/tex] virker i samme retning - men glidefriksjonen virker alltid mot bevegelsesretningen.

Det blir dermed (for positiv retning oppover skråplanet)
[tex]\begin{align}\sum F_x &= T - G_x - R\\ ma &= T - G_x - R\end{align}[/tex]
josi

La snordraget være S.
Den vertikale komponenten av snordraget: S cos14 = mg, hvor m er loddets masse.
S = mg/cos14.
Den horisontale komponenten av snordraget: Ssin14 = mgsin14/cos14
Da må vi ha: mgsin14/cos14 = mv^2/r

r = cos14/sin14* v^2/g = 78.87 eller 79.
Svar