Bør jeg ta R2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sayk_

Hei,

Jeg lurer på om jeg skal ta R2 i VG3. :D

Er det noen her som vet hvor stor overgangen blir? Har 6 i både 1T og R1 men liker ikke så veldig godt teri :lol: :cry: :mrgreen:

Håper dere kommer med noen gode tips!

Takk på forhånd
sayk_

Glemte å si at jeg ikke liker så veldig godt teori, sannsynlighet , bevis... Det synes jeg er blæ :oops:



Tusen takk!
Gjest

R2 er ikke egentlig så veldig teoretisk. Hvis du alt har 6 i 1T og R1 burde du egentlig bare gunne på og skaffe deg 6 i R2 også.
Sannsynlighet har de ikke i R2, det er også lite bevis annet enn induksjonsbevis.
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Er ikke særlig glad i teori heller, men kan forsikre deg om det er lite bevis og ikke noen form for sannsynlighet i R2. Det eneste man finner av bevis i pensum er induksjon, som i min bok kun var et lite delkapittel. Jeg fikk 5 i både T-matte og R1 på grunn av jeg slet selv veldig med sannsynlighet og bevis. R2 synes jeg derimot er lettere da det er massevis av likninger, funksjoner og vektorer. Jeg gikk selv opp til en 6 i R2, og synes personlig at det var enklere enn R1. Flere av vennene mine gikk også opp i karakter fra R1 da vi begynte i VG3. Men dette er bare min erfaring på skolen da.Anbefaler deg virkelig å prøve hvis du har 6 i både T-matte og R1. Lykke til med valget!
Gjest

Hei
Jeg har nettop blitt ferdig med R2 og tipset mitt er at du bør prøve! Ettersom det er mye av R2 er veldig lett i forhold til T og R1. I t matte så har man dårlig tid til å lære mye nytt, men i R2 er det mye repetisjon og samtidig en del nytt noe som på en måte gjør det enklere. Videre vil jeg si at det er mye bevising i R2 og det er akkurat dette kapitler som de fleste sliter med..
sayk_

Tusen takk for tipsene gjest og matteem, lurer på også om jg bør endre lesestrategi eller bare gjør flest mulige oppgaver? Hvordan leser dere til R2?
sayk_

Hva er det som blir nytt i R2 eller er alt repitisjon? Blir vektorer vanskeligere? :P

Takk for god respons, matematikk.net har hjulpet meg mye med matte!

:) :D #ITD
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

sayk_ skrev:Hva er det som blir nytt i R2 eller er alt repitisjon? Blir vektorer vanskeligere? :P

Takk for god respons, matematikk.net har hjulpet meg mye med matte!

:) :D #ITD

Vektorene blir vel strengt tatt ikke "vanskeligere". Det ekspanderes dog til tre dimensjoner slik at du vil få vektorer av sorten [tex]\vec{u}=(a\hat{e_x},b\hat{e_y},c\hat{e_z})[/tex]. Det dekkes en god del stoff, men til gjengjeld så er vanskelighetsgraden av oppgavene etter min mening (ihvertfall på eksamen), lettere enn tilsvarende oppgaver i R1.
Svar