JEG SKJØNNER IKKE SANNSYNLIGHET

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
skoleelev

:D :D :D
Hei. Kom opp idag i S1 muntlig eksamen. Et tema jeg sliter spesielt med er sannsynlighet. (Går vg2).
Hva menes med ordnet/uordnet utvalg med og uten tilbakelegging?
Hva er hypergeometriske og binomiske sannsynligheter=
Hvordan skal jeg vite hvilken fremgangsmåte jeg skal bruke utifra oppgaven? Vet dette kan være vanskelig å svare på men jeg klarer aldri å vite hvordan jeg skal gå frem når jeg får en sannsynlighetsoppgave.

Tar imot ALL HJELP så er bare å komme med tips så lenge det gjelder sannsynlighet. Takk!!:DD
R1-elev

Jeg har laget en huskeregel som er slik at når det bare er to mulige utfall, f.eks. at du vet sannsynligheten for rett svar og sannsynligheten for galt svar, er det binomisk sannsynlighet.
tormund32

skoleelev skrev::D :D :D
Hei. Kom opp idag i S1 muntlig eksamen. Et tema jeg sliter spesielt med er sannsynlighet. (Går vg2).
Hva menes med ordnet/uordnet utvalg med og uten tilbakelegging?
Hva er hypergeometriske og binomiske sannsynligheter=
Hvordan skal jeg vite hvilken fremgangsmåte jeg skal bruke utifra oppgaven? Vet dette kan være vanskelig å svare på men jeg klarer aldri å vite hvordan jeg skal gå frem når jeg får en sannsynlighetsoppgave.

Tar imot ALL HJELP så er bare å komme med tips så lenge det gjelder sannsynlighet. Takk!!:DD
Mitt system er:
Binomisk er enten eller (feks enten er folk glad i is, eller så er de ikke glad i is) vanlig når det er en stor spørreundersøkelse.
Uordnet og ordnet er feks: Om vi har 4 baller i 4 forksjellige farger i en kurv. Du skal trekke ut 3. Om rekkefølgen vi plukker ballene ut spiller en rolle (feks først en blå, så en rød etc) så er det ordnet. Om vi ikke ser på rekkefølgen vi plukker det ut, men bare resultatet (altså når vi har de 3 foran oss) av de 3 ballene, da er det uordnet.
Svar