Burde jeg ta R2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tormund32

Har tidligere 5 fra T og 5 fra R1.
Er R2 like bredt som disse fagene? Problemet med R1 da jeg regnet var at Sinus boka har oppgaver litt under eksamens nivået.
fmlars

R2 vil åpne studiemuligheter som andre matematikkfag ikke gjør.

Om du burde ta R2 eller ikke kommer helt av på din egen interesse for matematikk og tanker om senere studier :)
tormund32

fmlars skrev:R2 vil åpne studiemuligheter som andre matematikkfag ikke gjør.

Om du burde ta R2 eller ikke kommer helt av på din egen interesse for matematikk og tanker om senere studier :)
Studiet krever ikke det, men hadde vært fint å fått 1 tilleggspoeng. Må nesten ha 5 i r2 også. Hvor stort er egentlig tema i forhold til de andre matte fagene? Siden det gir hele 1 poeng
fmlars

tormund32 skrev:
fmlars skrev:R2 vil åpne studiemuligheter som andre matematikkfag ikke gjør.

Om du burde ta R2 eller ikke kommer helt av på din egen interesse for matematikk og tanker om senere studier :)
Studiet krever ikke det, men hadde vært fint å fått 1 tilleggspoeng. Må nesten ha 5 i r2 også. Hvor stort er egentlig tema i forhold til de andre matte fagene? Siden det gir hele 1 poeng
R1 innhold - https://ndla.no/subjects/subject:32?fil ... 5c8fb685f3

R2 innhold - https://ndla.no/subjects/subject:32?fil ... b298b9cb97

R2 har likheter til Matematikk som blir gitt til førsteårstudenter ved 5 års studieløp (For eksempel Siv. Ing. studier ved NTNU)

Det er mye nytt, men fra egen erfaring med R2 elever så er differensialligninger og "kule i rommet" det som oppfattes som krevende.
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Hadde de samme karakterene som deg i både T-matte og R1, og jeg klarte meg ganske godt i R2 for å si det sånn. Synes personlig at det ikke var noe stor overgang til R2 fra R1, og mange av de i klassen min gikk opp en karakter i matte. Som du sier er det greit med det ekstra poenget, og du kan velge mellom en rekke studier. Du vet jo aldri om du ombestemmer deg i løpet av året, og plutselig kunne tenkt deg å ta noe som krever R2? Så hvis jeg var deg, så hadde jeg nok gjort det, men kommer selvfølgelig an på din interesse for matte også.
tormund32

matteem skrev:Hadde de samme karakterene som deg i både T-matte og R1, og jeg klarte meg ganske godt i R2 for å si det sånn. Synes personlig at det ikke var noe stor overgang til R2 fra R1, og mange av de i klassen min gikk opp en karakter i matte. Som du sier er det greit med det ekstra poenget, og du kan velge mellom en rekke studier. Du vet jo aldri om du ombestemmer deg i løpet av året, og plutselig kunne tenkt deg å ta noe som krever R2? Så hvis jeg var deg, så hadde jeg nok gjort det, men kommer selvfølgelig an på din interesse for matte også.
Ja, ser at Biologi på UIO krever plutselig R2, skjønner ikke helt hvorfor... Mulig medisin blir liknende
Svar