sinus og cosinus funksjon på Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tormund32

Driver å regner ut på geogebra med cosinus og sinus funksjonsutrykk. Problemet er at geogebra vil verken gi meg ekstremalpunkt eller når jeg setter funksjonen lik en verdi feks f(x)=10. Hvordan går jeg frem uten å regne forhånd?
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

tormund32 skrev:Driver å regner ut på geogebra med cosinus og sinus funksjonsutrykk. Problemet er at geogebra vil verken gi meg ekstremalpunkt eller når jeg setter funksjonen lik en verdi feks f(x)=10. Hvordan går jeg frem uten å regne forhånd?
Jeg antar at du har brukt kommandoen [tex]Ekstremalpunkt( <Polynom> )[/tex] ? Det vil i så fall ikke fungere på trigonometriske funksjoner. Da må du heller enten bruke kommandoen [tex]Ekstremalpunkt( <Funksjon>, <Start>, <Slutt> )[/tex] og velge et intervall der du vil finne ekstremalpunktene, eller du kan bruke verktøyet "Ekstremalpunkt" i rute nummer 2 over grafikkfeltet.
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Svar