Vise utregning.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
CatsCubed

Jeg har nettopp gjort en serie oppgaver hvor man skal vise hvilken som har høyest verdi av 3 siffer i ulike SI-enheter. En av oppgavene handler om GWh, TWh og kWh. Dette er jo enkelt og intuitivt, men jeg er usikker på hvordan man viser utregningen på beste eller mest hensiktsmessige måte. Nå har jeg valgt å regne verdiene om til Wh og oppgi dem i standardform som dette:

[tex]2GWh = 2,0 \cdot 10^{9}Wh[/tex]

[tex]147TWh = 1,47 \cdot 10^{14}Wh[/tex]

[tex]158.000kWh = 1,58 \cdot 10^{8}Wh[/tex]

[tex]1,58 \cdot 10^{8}Wh < 2GWh = 2,0 \cdot 10^{9}Wh < 1,47 \cdot 10^{14}Wh[/tex]

Er dette en akseptabel måte å vise utregningen på? Faget er termodynamikk på teknisk fagskole. :)

PS: Jeg har lest om noe som heter engineering notation, hvor man oppgir en verdi mellom 1 og 1000 ganger 10 opphøyet i en potens som er delelig med 3. Er dette vanlig i Norge, eller er det standardform/scientific notation som gjelder?
Svar