Fiktiv bygg med hjørner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Et fiktivt bygg har 8 hjørner, hjørne 0 til hjørne 7 og du står på hjørne 0.
Hvis du går 1 lengde så er du på hjørne 1, og hvis du går 8 lengder har du
gått rundt bygget 1 gang og er på hjørne 0 igjen. Hvilke hjørne er du på
når du har gått 500 lengder? Hvor mange hele runder har du gått rundt
huset når du har gått 500 lengder?


Jeg vet at denne sikkert er enkel, men klarer ikke å regne den ut akkurat nå. Skal finne antall hele runder ved å dele 500/8, og så se på resten? Og er resten det hjørnet jeg står i da? For hvis jeg gjør dette står jeg på hjørne 4. En annen i klassen mener derimot at jeg står på hjørne 3, så er usikker.
Gjest

Du gjør riktig ved å dele 500 på 8. Da får du 62.5 og du har dermed altså gått 62 hele runder også en halv runde til. Når du har gått en halv runde vil du ha gått 4 av 8 lengder. Hvis du starter ved hjørne 0 etter 62 runder og så går 4 lengder ender du opp på hjørne 4. Om du starter ved hjørne 0 og går 1 lengde er du ved hjørne 1. Går du 1 lengde til er du ved hjørne 2. Enda to lengder til gjør at du ender opp på hjørne 4.
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Gjest skrev:Du gjør riktig ved å dele 500 på 8. Da får du 62.5 og du har dermed altså gått 62 hele runder også en halv runde til. Når du har gått en halv runde vil du ha gått 4 av 8 lengder. Hvis du starter ved hjørne 0 etter 62 runder og så går 4 lengder ender du opp på hjørne 4. Om du starter ved hjørne 0 og går 1 lengde er du ved hjørne 1. Går du 1 lengde til er du ved hjørne 2. Enda to lengder til gjør at du ender opp på hjørne 4.
Tusen takk for svar! Greit å vite at jeg hadde rett likevel!
Svar