Volum R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Geir723

Finn volum av omdreiningslegmet når det avgrensette flatestykket dreies 360 om x aksen. F(x)=e^x. og y=e^2 Kan jeg gjøre det samme her, hvor jeg trekker fra den øverste graf minus den nedre. Så integral pi*(y-f(x))^2 i intervallet fra 0 til 2? Men dette blir feil. (Jeg vet en tungvint måte hvor jeg tar sylinder minus integral av av f(x) grafen, men tenker noe litt enklere)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Volumet til sylinderen minus volumet til omdreiningslegemet av $f$ blir nok det enkleste her.

(Det er ofte nyttig å ta en komplisert figur og dele den opp i to eller flere enklere figurer.)
josi

Geir723 skrev:Finn volum av omdreiningslegmet når det avgrensette flatestykket dreies 360 om x aksen. F(x)=e^x. og y=e^2 Kan jeg gjøre det samme her, hvor jeg trekker fra den øverste graf minus den nedre. Så integral pi*(y-f(x))^2 i intervallet fra 0 til 2? Men dette blir feil. (Jeg vet en tungvint måte hvor jeg tar sylinder minus integral av av f(x) grafen, men tenker noe litt enklere)
Du skal ta integralet av pi*y^2 -pi*f(x)^2 ikke pi*(y-f(x))^2.
Svar