Ulikhet med 1 faktor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

når man skal finne ulikhet for eksempel 2x^2+4x+2 >= 0

Om eg har gjort det riktig har eg komt fram til at 2x^2+4x+2=2(x+1)^2

korleis går ein vidare no? er forvirra når eg ikkje får 2 faktorer, kva skal eg skrive inn i forteignskjemaet her? eller eventuelt skal man ikkje bruke forteignskjema i sånne situasjoner?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hint: $(x+1)^2 $ er positiv for alle $x$, bortsett fra nullpunktet i $x=-1$. Det blir en heltrukket linje hele veien.

Du ville også fått samme resultat hvis du laget linje for begge faktorene, $(x+1) \cdot (x+1)$.

De ville vært positiv på samme stedet, og negativ på samme steder. Og der begge er negativ, ville du uansett fått positivt resultat, siden negativ*negativ = positiv.
Bilde
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Aleks855 skrev:Hint: $(x+1)^2 $ er positiv for alle $x$. Det blir en heltrukket linje hele veien.

Du ville også fått samme resultat hvis du laget linje for begge faktorene, $(x+1) \cdot (x+1)$.

De ville vært positiv på samme stedet, og negativ på samme steder. Og der begge er negativ, ville du uansett fått positivt resultat, siden negativ*negativ = positiv.
Tusen takk! setter pris på hjelpen.
Svar