R2: fotpunkt/finne punkt (vektor)
Lagt inn: 07/10-2019 11:36
Hei
Jeg sliter med en oppgave i R2 innenfor temaet vektor i rommet:
I trekant ABC er A(-2.1.3), B(4,2,5), C(2,3,8)
a) Finn |AB| (Vektor), |AC| (Vektor) og vinkel A (dette har jeg fått til)
b) Punkt P ligger på BC. Forklar at det finnes et tall t slik at vektor AP = [6-2t, 1+t, 2+3t]. (denne har jeg fått til).
c) Finn fotpunktet F for normalen fra A på BC. (Denne oppgaven sliter jeg med)
Hva jeg har funnet/gjort i oppgavene:
a) Vektor AB = [6,1,2] Vektor AC = [4,2,5] Vinkel A = 33 grader
Har brukt formelen |p| = √(p^2)
b) Vektor BC= [-2,1,3],
BP || BC -> BP = BC * t
AP = AB + BP = AB+(BC*t) = [6-2t, 1+t, 2+3t]
c)
Hva jeg har tenkt:
Siden F er et fotpunkt for normalen fra A på BC, så tenker jeg at Vektor AF må stå vinkelrett på BC.
Og da bruker jeg formelen AF ⊥ BC -> AF*BC = 0 for å finne t. Men siden vi har et utrykt fra oppgave b), så bruker uttrykket fra AP istedet for å finne t.
AP * BC = [6-2t, 1+t, 2+3t]*[-2,1,3] = -12+4t+1+t+6+9t
t=5/14
Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre etter å ha funnet t, for å finne punktet F.
Jeg sliter med en oppgave i R2 innenfor temaet vektor i rommet:
I trekant ABC er A(-2.1.3), B(4,2,5), C(2,3,8)
a) Finn |AB| (Vektor), |AC| (Vektor) og vinkel A (dette har jeg fått til)
b) Punkt P ligger på BC. Forklar at det finnes et tall t slik at vektor AP = [6-2t, 1+t, 2+3t]. (denne har jeg fått til).
c) Finn fotpunktet F for normalen fra A på BC. (Denne oppgaven sliter jeg med)
Hva jeg har funnet/gjort i oppgavene:
a) Vektor AB = [6,1,2] Vektor AC = [4,2,5] Vinkel A = 33 grader
Har brukt formelen |p| = √(p^2)
b) Vektor BC= [-2,1,3],
BP || BC -> BP = BC * t
AP = AB + BP = AB+(BC*t) = [6-2t, 1+t, 2+3t]
c)
Hva jeg har tenkt:
Siden F er et fotpunkt for normalen fra A på BC, så tenker jeg at Vektor AF må stå vinkelrett på BC.
Og da bruker jeg formelen AF ⊥ BC -> AF*BC = 0 for å finne t. Men siden vi har et utrykt fra oppgave b), så bruker uttrykket fra AP istedet for å finne t.
AP * BC = [6-2t, 1+t, 2+3t]*[-2,1,3] = -12+4t+1+t+6+9t
t=5/14
Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre etter å ha funnet t, for å finne punktet F.