R1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

hei. på R1 eksamen pleier det å starte med ein oppgave der man skal derivere, pleier å gi 5 poeng for a) b) c) totalt.

Får man likavel full pott om ein ikkje forkorter svaret nokk? Eventuelt har det noko å si kva form svar er på?

kor nøye må ein vise utrekning på deriverings oppgaver? Er det akseptabelt og forstått att ein bare tar ein del i hovudet og noko har ein memorisert eller må ein være nøye og vise akkuratt kva ein gjer?

Eg sliter med faget og må karre til meg kvart einaste poeng då eg kan ikkje ta det for gitt å bestå
synest det er vanskelig nokk med derivisjon som det er, og å prøve å forkorte max å endre form gir meg bare større sjangse for å tulle det til og få feil svar.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Riktig svar uten forkorting skal gi full uttelling, men husk at der sensor er i tvil, så teller helhetsinntrykket. Gode avslutninger gir deg fordelen av tvilen hvis den oppstår.
kor nøye må ein vise utrekning på deriverings oppgaver? Er det akseptabelt og forstått att ein bare tar ein del i hovudet og noko har ein memorisert eller må ein være nøye og vise akkuratt kva ein gjer?
Ikke tenk på "hvor mye kan jeg slippe unna med?". Igjen, tenk på sensor som må rette hundrevis av besvarelser. Sensor setter stor pris på at utregninga, med alle stegene, er lett å følge, og det er fullstendig tydelig hva du har tenkt. Dette er igjen pga. helhetsinntrykket du gir.

Hvis du har problem med derivasjon ville jeg heller jobbet med det, i stedet for å prøve å skvise mest mulig ut av lite.

Jeg har laga MASSE videoer om derivasjon du kan se her: https://udl.no/p/matematikk-blandet/derivasjon

Der gjør vi alt fra å se på hva derivasjon er, til å gjennomgå beviser for regnereglene, samt regning av masse oppgaver.

Og hvis det er noe du lurer på underveis anbefaler jeg at du kommer tilbake hit og spør. Det er bedre å lære det, så slipper du å tenke på å få feil svar på de første oppgavene på eksamen. De skal helst være gratispoeng.
Bilde
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Aleks855 skrev:Riktig svar uten forkorting skal gi full uttelling, men husk at der sensor er i tvil, så teller helhetsinntrykket. Gode avslutninger gir deg fordelen av tvilen hvis den oppstår.
kor nøye må ein vise utrekning på deriverings oppgaver? Er det akseptabelt og forstått att ein bare tar ein del i hovudet og noko har ein memorisert eller må ein være nøye og vise akkuratt kva ein gjer?
Ikke tenk på "hvor mye kan jeg slippe unna med?". Igjen, tenk på sensor som må rette hundrevis av besvarelser. Sensor setter stor pris på at utregninga, med alle stegene, er lett å følge, og det er fullstendig tydelig hva du har tenkt. Dette er igjen pga. helhetsinntrykket du gir.

Hvis du har problem med derivasjon ville jeg heller jobbet med det, i stedet for å prøve å skvise mest mulig ut av lite.

Jeg har laga MASSE videoer om derivasjon du kan se her: https://udl.no/p/matematikk-blandet/derivasjon

Der gjør vi alt fra å se på hva derivasjon er, til å gjennomgå beviser for regnereglene, samt regning av masse oppgaver.

Og hvis det er noe du lurer på underveis anbefaler jeg at du kommer tilbake hit og spør. Det er bedre å lære det, så slipper du å tenke på å få feil svar på de første oppgavene på eksamen. De skal helst være gratispoeng.

Takk for svar! ja eg jobber på spreng med matten framtil eksamen om ein måneds tid. Stresser litt med at eg føler at det er mykje anna eg må lære meg og, men som du seier so burde første oppgava vere "gratis" poeng so fikserer på at eg MÅ klare det.
Svar