Få rett svar med Geogebra med e

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Eg klarer ikkje å få Geogebra til å gi meg rett svar, eg skriver nokk mest sansynnelig det ikkje rett inn, eller er det nåke anna eg gjer feil.

eksempel: 5e^x=15, trykker alt+e for å få rett e symbol (trur eg, er det feil?)
uansett so gir Geogebra meg ingen løsning, står litt fast her. prøvd med * mellom 5 og e, prøvd med parantes rundt e
prøvd med vanlig e og, for å sjå om den gir meg ein løysning då. Det gjorde den men det er åpenbart ikkje den rette løysninga.
Kristian Saug

Hei,

5e^x=15

Da skriver du inn:

5 e^15 = 15

e finner du ved å trykke på alpha-tegnet i høyre kant av skrivefeltet og velge e. Du trenger ikke sette *tegn før e.

Når du har lagt inn alt, trykker du på "x tilnærmet" knappen og får

x = 1.1
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Kristian Saug skrev:Hei,

5e^x=15

Da skriver du inn:

5 e^15 = 15

e finner du ved å trykke på alpha-tegnet i høyre kant av skrivefeltet og velge e. Du trenger ikke sette *tegn før e.

Når du har lagt inn alt, trykker du på "x tilnærmet" knappen og får

x = 1.1
Takk for svar men eg må innrømme at eg blei meir forvirra. Eg forstår ikkje heilt kvifor e^x blir til e^15. Eg burde nokk kanskje og ha sagt at det er Geogebra classic 5 eg bruker. er "x tilnærmet" knappen det samme som "løs numerisk?" og tilslutt er e vi finner ved den måten du nevner annerledes enn e man får ved å trykke alt+e på tastaturet?
Kristian Saug

Unnskyld.

Selvsagt skal det være 5 e^x, som jeg skrev rett over.

alt+e på tastaturet gir samme e.

Løses i CAS. Det får du opp ved å trykke på Vis og så CAS.
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Kristian Saug skrev:Unnskyld.

Selvsagt skal det være 5 e^x, som jeg skrev rett over.

alt+e på tastaturet gir samme e.

Løses i CAS. Det får du opp ved å trykke på Vis og så CAS.
takk for klarifikasjon!
Svar