Finne vinkel på Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Maria011

Hei. Jeg har søkt litt rundt på google men klarer ikke finne.
Bruker Mac på geogbra classic 6. Jeg skal finne en vinkel i vektorregning og får ikke brukt cos -1. Det gir meg ikke noe vinkel og har gått fram og tilbake på settings.
Noe tips?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Antar du mener at du skal finne vinkelen hvis du kjenner cosinus-verdien? La oss si at vi vet at [tex]\cos{x}=0.7[/tex]. Vi kan gjøre dette på to måter:

Metode 1 (anbefaler denne): Rett og slett løs likningen i GeoGebra:
Bilde

Her er det to ting verdt å merke seg:
1. Husk på gradetegnet på [tex]x[/tex] (uten denne får du svaret i radianer istedet for grader - radianer brukes i R2 og senere)
2. Numerisk løsning gir kun ett svar, så vi må tenke litt for å vurdere om vi har flere løsninger. Evt. kan vi løse eksakt og så gjøre om svaret til numerisk etterpå.

Metode 2: Bruk kommandoen acos (dette står for arcus cosinus, som er det samme som [tex]\cos^{-1}[/tex]:
Bilde
Her er det verdt å merke seg at kun acos gir svaret i radianer, for å få svaret i grader må vi bruke acosd (hvor d-en står for degrees, altså grader).
Kristian Saug

Hei Svein!

Hvordan limer du utklipp fra Geogebra / CAS inn i dette svarfeltet? Har prøvd det noen ganger, men lykkes ikke!

Takk for tips!

Mvh Kristian
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Kristian Saug skrev:Hei Svein!

Hvordan limer du utklipp fra Geogebra / CAS inn i dette svarfeltet? Har prøvd det noen ganger, men lykkes ikke!

Takk for tips!

Mvh Kristian
Hei, har kun lastet opp bildene et eksternt sted, og brukt

Kode: Velg alt

[img]bildet_sitt_url_addresse[/img]
til å lime det inn.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Kristian, hvis du registrerer deg som bruker, så får du muligheten til å laste opp vedlegg (altså bilder) når du skriver svar.
Mariaa34

Takk for svaret Svein! Du er en engel
Kristian Saug

Hei Emilga,

Har registrert meg som bruker for en god stund siden. Men "klippe og lime" fungerer likevel ikke. Jeg får prøve å finne ut av dette.....
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Den grønne knappen oppe til høyre, står det "Kristian Saug" eller "Registrer deg og logg inn" når du skriver svar?

Siden navnet ditt ikke er en link, indikerer det at du ikke er innlogget. Sammenlign "Mariaa34" og "SveinR". På SveinR sitt navn kan du klikke, fordi han er registrert og logget inn når han poster.
Kristian Saug

Hei Emilga

Det står registrer deg og logg inn. Men samtidig har det også stått at jeg er logget inn. Merkelig. Jeg prøver "registrer deg og logg inn" igjen.
Jeg har jo brukernavn, så skjønner ikke helt dette......
Svar