Bestå R1 på et halvår med P-bakgrunn

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Hei!

Jeg gikk ut fra VGS med ikke spesielt god karakter for snart fem år siden, fikk 3'er siste året i P-matte.

Jeg har forsøkt å ta eksamen i R1 en gang tidligere, men da så jeg altfor sent at det var mange hull mellom P-matte og R1, og at 1T ser ut til å dekke de fleste av disse.

Til våren ønsker jeg å søke på et studie som krever R1, men skolen tilbyr også sommerkurs og egen eksamen før immatrikuleringen.
Som en ekstra "sikkerhet" så ønsker jeg å også gjøre et forsøk som privatist, før sommerkurset starter. Jeg tenker å få fatt i 1T-boka nå og jobbe meg gjennom den før jeg starter på R1-pensum - lurt?

Kravet for min del er bare å bestå, men ønsker jo selvsagt så god karakter som mulig. Får jeg en lav, men bestått karakter så kommer jeg uansett til å melde meg på sommerkurset som en ekstra repetisjon.

Noe jeg bør tenke på eller legge mest mulig fokus på i forbindelse med eksamen? Og er det realistisk? :P
Kristian Saug

Hei,

Jeg har undervist i P, T, S og R-matematikk noen år.

Jeg synes du har en god plan! Det er, som du har skjønt, et ganske stort sprang fra 2P til R1. En del av dette "ordnes" med 1T, så det er riktig av deg å regne oppgaver derfra også.
Jeg vet ikke hvor mye du jobbet med 1P og 2P. Men om du jobbet mye med matte for 5-6 år siden og fikk 3'er, vil jeg vel si at R1 blir en stor utfordring. Men jeg kan tro at du kanskje var middels motivert den gangen og har mye kapasitet å gå på? I så fall er det selvsagt muligheter for å klare seg brukbart i R1.
Jeg synes du gjør klokt i å "sette inn støtet" nå og ta eksamen til våren. Og jeg synes det er klokt å delta på sommerkurset som skolen tilbyr.

Noen tips:

- Regn etterhvert igjennom eksamensettene i R1 som ligger ute her på matematikk.net. Det er slike type oppgaver du får på din eksamen!
- Ikke sitt med løsningsforslagene foran deg når du regner. Bruk de bare til å sjekke svarene dine eller til å se fremgangsmåte når du evt sitter helt fast.
- Vær drillet på å bruke CAS og Geogebra. Kan du de programvarene godt, er det mye tid å spare på del 2. Dessuten er det også fritt frem å bruke CAS og Geogebra på del 2 på oppgaver du ikke er pålagt å bruke det.
- Om du har tid og mulighet, spør nærmeste videregående skole om du kan få delta på undervisningstimer i faget. Kan være mye å hente på det!
- Ikke tenk karakter. Lær deg bare mest mulig!
- Jobb jevnt!

Lykke til!
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Hei, Kristian!

Tusen takk for utfyllende tilbakemelding og tips. Dette var mye mer enn forventet, og svært verdsatt! :D
Jeg må nok si at motivasjonen ikke var helt på topp i matematikk på videregående, og den lave karakteren var absolutt både selvforskyldt og fortjent. Men nå har jeg en motivasjon for å brette opp ermene og gjøre en god jobb.

Målet er som nevnt bare å bestå, men jeg ser at skolen også anbefaler å delta på selve undervisningen av sommerkurset for dem med lave karakterer i faget, så det kommer jeg absolutt til å gjøre om det kommer til det.

Forrige gang jeg forsøkte R1-eksamen manglet jeg som sagt mye av gapet mellom 1P/2P og R1, og det endte med at jeg forsøkte å lære meg "mønsteret" (f.eks ved derivasjon) på hvordan oppgavene skulle løses, framfor selve framgangsmåten. Ikke anbefalt :lol:

Takker igjen for supert svar, jeg synes du har kommet med mange gode tips som jeg kan si meg svært enig i og som jeg kommer til å følge opp.

Ha en fortsatt god dag :)
Kristian Saug

Takk!

Siden du nå er godt motivert, kommer dette til å gå bra. Du har en god plan!
Lær deg mest mulig og ikke tenk karakter.
Svar