Matematikk R1 høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Ovlix

Noen som tørr å prøve å lage et løsningsforslag til R1 høst 2019? tenkte jeg skulle legge til oppgavene som jeg har tatt bilde av med mobilen min, men vet ikke hvordan man gjør det:(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

REA3022_Matematikk_R1_H19.pdf
(1.19 MiB) Lastet ned 53742 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Tok eksamenen i dag og, følte egentlig det var ein grei eksamen samanligna med tidlegere eksamener eg har jobba gjennom.
Har ein god følelse av eg klarte målet mitt (bestått).
kva synest andre som har hatt den her eksamenen?

Er veldig interessert i løysningsforslag fra nokon som er betre i matte enn meg, så eg kan samanligne.
Senci777
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 23/08-2019 00:09

Geometrioppgavene på del 1 ødela veldig mye for meg. Det var geometri jeg definitivt hadde øvd minst på, og har kun hatt 1P og 2P tidligere. Jeg også trengte bare bestått, men tipper at jeg får karakter 3 eller 4, utifra tidligere karakterskalaer.
Mattebruker

OPPG. 3d ( del 2 )

Interessant problem der CAS sparer eksaminanden for mykje kjedeleg reknearbeid.

Svar: Objekta har same fartsretning når t = [tex]\frac{271}{70}[/tex]

Retningsvinkel( [tex]\varphi[/tex] ) målt i forhold til x-aksen.

tan( [tex]\varphi[/tex] ) = - [tex]\frac{4}{7}[/tex]
Senci777
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 23/08-2019 00:09

Hva fikk dere på den 1c på del 1?
hihi

Og hvordan løste dere sannsynlighetsoppgaven på del 1???!!

???
Mattebruker

OPPG.5 ( del 1 )

a) Tal moglege utfall = [tex]\binom{7}{3}[/tex] [tex]\cdot[/tex][tex]\binom{5}{2}[/tex] = [tex]\frac{7\cdot 6\cdot 5}{3\cdot 2}[/tex] [tex]\cdot[/tex][tex]\frac{5\cdot 4}{2}[/tex] = 35 [tex]\cdot 10[/tex] = 350
Håkon!!

Kan noen løse oppgave 5 del 1?
Sannsynlighetsoppgaven.
Jeg endte med a) = 350. b)= 3/35 c) = 19/35
Ganske sikker på at b og c er feil. Setter pris på svar
Asadk1338

Fk osså, del 1 opp 6 , hvordan fant dere k ? Det som ødela for meg var de spurte spesifikk sånn at det skal bli topp og bunn punkt ved k. Har regna med ved å finne k også finne topp og bunn men. Ødela for meg satt bunnfast det de spurte.
Aborg

Jeg skrev ned funksjonen på geogebra med k. Dermed laget jeg en glider for k, som viste at alle verdier over=-0.03 ville føre til at funksjonen ville ha både et bunnpunkt og et toppunkt. Vet da jammen om dette er riktig. Har aldri sett en slik oppgave før, verken i boka, eller i gamle eksamensoppgaver.
Mattebruker

OPPG. 5 ( del 1 )

a) 350 b) [tex]\frac{6}{35}[/tex] c) [tex]\frac{29}{35}[/tex]
Asadk1338

Aborg skrev:Jeg skrev ned funksjonen på geogebra med k. Dermed laget jeg en glider for k, som viste at alle verdier over=-0.03 ville føre til at funksjonen ville ha både et bunnpunkt og et toppunkt. Vet da jammen om dette er riktig. Har aldri sett en slik oppgave før, verken i boka, eller i gamle eksamensoppgaver.
Var det som ødela for meg, gjorde ikke det. Liker ikke tenkst oppgaver. Ifjor det var mer konkret finn topp bunn osv andre oppgaver var også rett på. Finn det og det.
Likte ikke oppgavene i år. Blir ikke 4er. Må nok ta den på nytt neste år.
Skulle ønska jeg tok det i våren oppgavene var fine.
Olavia

OPPGAVe 5. (del 1):

a) 350.
b) 35/66
c) 35/144
Mattebruker

OPPG. 5c ( del 1 ) : [tex]\frac{17}{35}[/tex]
Svar