Realfagskurs vs privatisteksamen.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Oberst

Hei.

Jeg gjennomførte nylig R1-eksamen som privatist. Hadde ca. 1-2 måneder på meg å øve, og tipper at jeg får karakter 3 eller 4. NTNU sendte meg en mail og sa at jeg kunne ta halvårig realfagskurs hos dem etter jul. Målet er å få fire/c i matte slik at jeg kommer inn på integrert ingeniørstudie. Vil det være lettest for meg å ta fysikk 1 og R2 som privatist til våren uten undervisning, eller ta dette realfagskurset hos NTNU? Jeg er veldig motivert for å jobbe hardt, siden studie jeg går på nå (samfunnsvitenskap) virker ufattelig unyttig. Målet er som sagt 4/C.
Oberst

Legger til at jeg kun har hatt 1P og 2P på videregående. Dette er mitt første semester, rett etter vgs.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Det er veldig bra at du er motivert for å jobbe hardt med disse fagene, for det skal til!

Jeg vil anbefale deg å ta realfagkurset hos NTNU. Det er alltid en fordel å kunne gå til forelesninger og være i miljøet.

Om du klarte 3 eller 4 på R1-eksamen etter 1-2 mnd øving, synes jeg det er godt gjort. Særlig etter å ikke ha hatt 1T.

Du har gjort et godt valg for studie! Ingeniører er det et godt arbeidsmarked for. Og du virker godt motivert.

Lykke til!
Oberst

Tusen takk for et overbevisende svar! Jeg takket ja til kurset nå:)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Bra! Klokt valg.
Svar