1P eksamen høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

gjesttil-1p

gjesttil-1p skrev:Er det forventet at kandidatene skal svare utfyllende på oppgaver? fks på oppgave 1 del 1, der oppgaven spør etter hvor høy modellen er, er det da forventet at kandidaten skal utfylle med "modellen er 4,27 m høy"?

Eller greier det seg med utregninger og to streker under svaret?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei og godt nytt år!

I tekstoppgaver skal man svare med setning. Hvis dette uteblir på en oppgave, tror jeg neppe du trekkes noe.
Men om du jevnt over glemmer dette, gir det et noe dårligere helhetsinntrykk.
Gjesttil-1p

Okei, men på oppgaver som spør «bestem arealet», «bestem sannsynligheten» eller bestem «overflatearealet»? Er det da nødvendig med setning-svar?
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Har lagt ved min besvarelse til del 1 og del 2 på eksamen. Kunne du Kristian Saug tatt en rask kikk, og sett om dette kvalifiserer til karakteren 6?
Vedlegg
925YGM-H-02.pdf
(650.31 kiB) Lastet ned 261 ganger
925YGM-H-01.pdf
(570.42 kiB) Lastet ned 257 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

michaelah skrev:Har lagt ved min besvarelse til del 1 og del 2 på eksamen. Kunne du Kristian Saug tatt en rask kikk, og sett om dette kvalifiserer til karakteren 6?
Hei,

Beklager, jeg så ditt innlegg sent.
Men nå har jeg sett grundig gjennom din besvarelse.

Du har jo alltid tilgang til din besvarelse etter at sensuren har falt, for gjennomsyn. Og det er anbefalt å la en mattelærer se over besvarelsen før evt beslutning om å klage på resultatet.
Så jeg har talt opp poeng og vurdert besvarelsen samt gitt min karakter.

Se neste innlegg!
(la inn nytt innlegg, siden jeg først sa at jeg skulle se på din besvarelse formiddagen 3 januar)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei igjen, michaelah

Etter å ha sett over din besvarelse, vil jeg trekke deg totalt 1,5 poeng.
Trekker 0,5 poeng på oppg 3b på del 2. Dette fordi du ikke regner med ulikhetstegn og dermed ikke automatisk kan si hvilket av de to alternativene som blir billigst ved 501 visittkort.
Trekker 1 poeng på oppg 7b på del 2. Dette fordi du har utelatt personfradrag. Som tidligere evaluert!

Du har ikke fullstendige svarsetninger på alle oppgaver der du skal ha det, men til gjengjeld gir du gode og fyldige forklaringer på andre oppgaver.

Mitt helhetsinntrykk er at du viser en meget god matematikkforståelse på samtlige oppgaver og tema. Jeg gir da også poengsum 58,5.
Min karakter til deg: 6
Uten tvil!
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Kristian Saug skrev:Hei igjen, michaelah

Etter å ha sett over din besvarelse, vil jeg trekke deg totalt 1,5 poeng.
Trekker 0,5 poeng på oppg 3b på del 2. Dette fordi du ikke regner med ulikhetstegn og dermed ikke automatisk kan si hvilket av de to alternativene som blir billigst ved 501 visittkort.
Trekker 1 poeng på oppg 7b på del 2. Dette fordi du har utelatt personfradrag. Som tidligere evaluert!

Du har ikke fullstendige svarsetninger på alle oppgaver der du skal ha det, men til gjengjeld gir du gode og fyldige forklaringer på andre oppgaver.

Mitt helhetsinntrykk er at du viser en meget god matematikkforståelse på samtlige oppgaver og tema. Jeg gir da også poengsum 58,5.
Min karakter til deg: 6
Uten tvil!

Takk for bedømmelsen! Da håper jeg sensor er enig med deg :)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

michaelah skrev:
Kristian Saug skrev:Hei igjen, michaelah

Etter å ha sett over din besvarelse, vil jeg trekke deg totalt 1,5 poeng.
Trekker 0,5 poeng på oppg 3b på del 2. Dette fordi du ikke regner med ulikhetstegn og dermed ikke automatisk kan si hvilket av de to alternativene som blir billigst ved 501 visittkort.
Trekker 1 poeng på oppg 7b på del 2. Dette fordi du har utelatt personfradrag. Som tidligere evaluert!

Du har ikke fullstendige svarsetninger på alle oppgaver der du skal ha det, men til gjengjeld gir du gode og fyldige forklaringer på andre oppgaver.

Mitt helhetsinntrykk er at du viser en meget god matematikkforståelse på samtlige oppgaver og tema. Jeg gir da også poengsum 58,5.
Min karakter til deg: 6
Uten tvil!

Takk for bedømmelsen! Da håper jeg sensor er enig med deg :)
Bare hyggelig!
Jeg tror svært få sensorer vil bedømme din besvarelse til under 56 poeng og noe annet enn en 6'er.
Du har riktignok et par føringsfeil i utregning (på oppg 1 der du i utregning har skrevet 85,4 m / 20 m = 4,27 m. På oppgave 3 skriver du P(rød + grønn) istedet for korrekt P(rød) + P(grønn). På oppg 4 skriver du 9 cm / 6 cm = 9*4/6 cm = 6)), men det blir bare flisespikkeri å påpeke. Dessuten har du gitt utførlige forklaringer på andre oppgaver. Du har jo rett svar på samtlige oppgaver bortsett fra 7b på del 2. Men der påpeker du da også hvordan du har tolket oppgaven. Og der har mange tolket feil! Oversensorene har garantert gitt føring på hvor mye som skal trekkes for den feiltolkingen.
Hør fra deg om du ønsker å meddele hva din karakter ble! (det er selvsagt helt opp til deg selv)
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

michaelah skrev:Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Gratulerer!
Jeg tror ikke en eneste sensor i landet ville belønnet din besvarelse med annet enn 6'er. Det var etter mitt skjønn god margin til poenggrensen.
Med dine matematikkferdigheter er du f eks godt kvalifisert for lektorutdanning i realfag for 5 - 10 trinn.
Men det er jo en vrimmel av studie- og yrkesmuligheter! Lykke til!
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Kristian Saug skrev:
michaelah skrev:Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Gratulerer!
Jeg tror ikke en eneste sensor i landet ville belønnet din besvarelse med annet enn 6'er. Det var etter mitt skjønn god margin til poenggrensen.
Med dine matematikkferdigheter er du f eks godt kvalifisert for lektorutdanning i realfag for 5 - 10 trinn.
Men det er jo en vrimmel av studie- og yrkesmuligheter! Lykke til!
Har allerede peilet meg inn mot medisinstudiet, og går idag fysikk 2 og kjemi 2 som delkurslelev ved siden av. Du har ikke tilfeldigvis de fagene også? :D
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

michaelah skrev:
Kristian Saug skrev:
michaelah skrev:Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Gratulerer!
Jeg tror ikke en eneste sensor i landet ville belønnet din besvarelse med annet enn 6'er. Det var etter mitt skjønn god margin til poenggrensen.
Med dine matematikkferdigheter er du f eks godt kvalifisert for lektorutdanning i realfag for 5 - 10 trinn.
Men det er jo en vrimmel av studie- og yrkesmuligheter! Lykke til!
Har allerede peilet meg inn mot medisinstudiet, og går idag fysikk 2 og kjemi 2 som delkurslelev ved siden av. Du har ikke tilfeldigvis de fagene også? :D
Har fagene som i, at du er lektor i de? hehe
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

michaelah skrev:
Kristian Saug skrev:
michaelah skrev:Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Gratulerer!
Jeg tror ikke en eneste sensor i landet ville belønnet din besvarelse med annet enn 6'er. Det var etter mitt skjønn god margin til poenggrensen.
Med dine matematikkferdigheter er du f eks godt kvalifisert for lektorutdanning i realfag for 5 - 10 trinn.
Men det er jo en vrimmel av studie- og yrkesmuligheter! Lykke til!
Har allerede peilet meg inn mot medisinstudiet, og går idag fysikk 2 og kjemi 2 som delkurslelev ved siden av. Du har ikke tilfeldigvis de fagene også? :D
Joda, fysikk 1 og 2. Men jeg begrenser stort sett min aktivitet på dette forumet til matematikkfagene.
espenaateigen

michaelah skrev:Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Gratulerer så mye med 6'er! Jeg venter fortsatt i spenning på min karakter. Den har ikke dukket opp enda :(
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

espenaateigen skrev:
michaelah skrev:Da har endelig karakteren kommet, og det ble en 6-er. Takk for all bedømmelse og hjelp Kristian Saug:) Nå tror jeg at jeg er ferdig med matte på VGS :D
Gratulerer så mye med 6'er! Jeg venter fortsatt i spenning på min karakter. Den har ikke dukket opp enda :(
Det var da rart. Jeg trodde fellessensur holdes samme dato i hele landet.
Svar