1P eksamen høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bffb

mannensommistet6ern skrev:
1Pdude skrev:Det stemmer. Det er først om man kjøper mer enn 500 at Print er det billigste alternativet. Kan for så vidt forstå de som har svart 500, da prisen er lik, og man kan tenke at de begge er billigst på dette tidspunktet.
Deilig. Er nervøs for at 1P må tas på nytt til våren. Etter å ha skummet over det som folk mener er riktige svar, ser jeg at jeg hadde feil på 2b og 9b (Del 1), som vel plasserer meg på rundt 56p. Får håpe sensor ikke finner noe annet å trekke for.

Det står jo i eksamensheftet at poengene bare er veiledende, noen som vet hvor sant det er? Har, etter min mening, meget gode forklaringer av tankeprosessen min og varierte fremgangsmåter for å løse oppgavene, noe som jeg håper vil telle i min favør om jeg vipper :)

- Hvor mye regner du med å bli trukket for 2b? hvor feil gjorde du?
Saddique
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/10-2019 20:57

Del 1
Oppgave 1

1 cm=20cm
x = 85,4m * 100 (8540cm)

20x= 8540
x= 8540/20
x= 427 cm

Oppgave 2

A
108,4-105,5= 2,9 prosentpoeng

B
1 000 000*108,4/100 = 1084000 kroner.

Oppgave 3

Røde= 3/5
Grønne = 1/10
Gule = ? X

3/5+1/10+x=1
x= 1-3/5-1/10
x= 3/10
3/10*100= 30% er gule.
gjest1234

Seb1929 skrev:
Gjest skrev:Jeg er uenig og mener at man skal se bort fra personfradraget. Oppgaveteksten er tvetydig, ja, men det står: "De har ingen andre fradrag enn minstefradraget", og "bestemme alminnelig inntekt og samlet skatt for alminnelig inntekt for Terje og Elisabet
Jeg trakk bare fra minstefradrag :roll:
Er enig i at det bare skal trekkes fra minstefradrag. Hvis det ikke er riktig er det en utrolig dårlig formulering av oppgaven.[/quote]
Da ødelegger hvertfall dårlig formulering 6'eren for meg hvis vi skal ta med personfradraget. Ganske sikker på at vi har gjort det riktig.[/quote]

Man skal faktisk trekke fra personfradraget på 56 550 kr. Dette fordi det står at grunnlaget for beregning av skatten er alminnelig inntekt. Når de sier at de ikke har noen andre fradrag enn minstefradraget så mener de på selve personinntekten. Leser dere om dette på nettet, eller har fått selvangivelse tidligere, så står det klart og tydelig at for å finne "den alminnelige inntekten" så må man trekke fra minstefradrag, men du kan også få andre fradrag (i denne oppg. har de imidlertid ingen andre). Deretter skal man trekke fra personfradraget (selv om de ikke har andre fradrag) fordi det er dette som regnes å være trekkgrunnlaget. Det står også i oppgaven om dere leser den mer nøye, men jeg kan være enig i at den fortsatt er uklar. Se punkt 2 og punkt 4 i oppg. Til dere som ikke har tatt med personfradraget, ville jeg anbefalt å klage til utdanningsdirektoratet (de som lager oppgavene), da dette ikke var spesifisert tydelig nok.
IIIEIEI

gjest1234 skrev:
Seb1929 skrev:
Gjest skrev:Jeg er uenig og mener at man skal se bort fra personfradraget. Oppgaveteksten er tvetydig, ja, men det står: "De har ingen andre fradrag enn minstefradraget", og "bestemme alminnelig inntekt og samlet skatt for alminnelig inntekt for Terje og Elisabet
Jeg trakk bare fra minstefradrag :roll:
Er enig i at det bare skal trekkes fra minstefradrag. Hvis det ikke er riktig er det en utrolig dårlig formulering av oppgaven.
Da ødelegger hvertfall dårlig formulering 6'eren for meg hvis vi skal ta med personfradraget. Ganske sikker på at vi har gjort det riktig.[/quote]

Man skal faktisk trekke fra personfradraget på 56 550 kr. Dette fordi det står at grunnlaget for beregning av skatten er alminnelig inntekt. Når de sier at de ikke har noen andre fradrag enn minstefradraget så mener de på selve personinntekten. Leser dere om dette på nettet, eller har fått selvangivelse tidligere, så står det klart og tydelig at for å finne "den alminnelige inntekten" så må man trekke fra minstefradrag, men du kan også få andre fradrag (i denne oppg. har de imidlertid ingen andre). Deretter skal man trekke fra personfradraget (selv om de ikke har andre fradrag) fordi det er dette som regnes å være trekkgrunnlaget. Det står også i oppgaven om dere leser den mer nøye, men jeg kan være enig i at den fortsatt er uklar. Se punkt 2 og punkt 4 i oppg. Til dere som ikke har tatt med personfradraget, ville jeg anbefalt å klage til utdanningsdirektoratet (de som lager oppgavene), da dette ikke var spesifisert tydelig nok.[/quote]


er ekstremt unødvendig å skrive at de ikke har andre fradrag da... jaja da røk 6ern:(
Gjest

gjest1234 skrev:
Seb1929 skrev:
Gjest skrev:Jeg er uenig og mener at man skal se bort fra personfradraget. Oppgaveteksten er tvetydig, ja, men det står: "De har ingen andre fradrag enn minstefradraget", og "bestemme alminnelig inntekt og samlet skatt for alminnelig inntekt for Terje og Elisabet
Jeg trakk bare fra minstefradrag :roll:
Er enig i at det bare skal trekkes fra minstefradrag. Hvis det ikke er riktig er det en utrolig dårlig formulering av oppgaven.
Da ødelegger hvertfall dårlig formulering 6'eren for meg hvis vi skal ta med personfradraget. Ganske sikker på at vi har gjort det riktig.[/quote]

Man skal faktisk trekke fra personfradraget på 56 550 kr. Dette fordi det står at grunnlaget for beregning av skatten er alminnelig inntekt. Når de sier at de ikke har noen andre fradrag enn minstefradraget så mener de på selve personinntekten. Leser dere om dette på nettet, eller har fått selvangivelse tidligere, så står det klart og tydelig at for å finne "den alminnelige inntekten" så må man trekke fra minstefradrag, men du kan også få andre fradrag (i denne oppg. har de imidlertid ingen andre). Deretter skal man trekke fra personfradraget (selv om de ikke har andre fradrag) fordi det er dette som regnes å være trekkgrunnlaget. Det står også i oppgaven om dere leser den mer nøye, men jeg kan være enig i at den fortsatt er uklar. Se punkt 2 og punkt 4 i oppg. Til dere som ikke har tatt med personfradraget, ville jeg anbefalt å klage til utdanningsdirektoratet (de som lager oppgavene), da dette ikke var spesifisert tydelig nok.[/quote]

Enig. Det hadde ikke vært noe mening med å spørre etter samlet skatt av alminnelig inntekt hvis man skal regne skatten fra personinntekt minus minstefradrag. Det står i oppgaven at grunnlaget for beregning av skatt er alminnelig inntekt minus personfradrag (ikke personinntekt minus ulike fradrag). Og det er slik man beregner skatt.

Veldig misvisende å skrive at de ikke har andre fradrag enn minstefradraget uansett.. blir veldig i tvil selv, selv om jeg vet at man alltid trekker fra personfradrag før man beregner skatt..
maliin

gjest 91929 skrev:tenkte det samme, men samtidig vil arealet mellom to formlike figurer være forholdet mellom sidene^2, da vil forholdet mellom de to sidene være roten av forholdet mellom arealene på (9/4), altså (3/2) og da vil lengden være 1,5 ganger større enn lengden i det korteste rektangelet og høyden tilsvarende

Jeg tenkte det samme som deg her!
anonym747472862

Når folk klager over at de ikke få 6’er, og du bare vil bestå :(
Anonymt

Hvor kan man finne løsningsforslag/ fasit??
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Her er et løsningsforslag for 1P, del 1
Vedlegg
1P Del 1 Høst 2019.odt
Løsningforslag 1P, del 1, høst 2019
(90.9 kiB) Lastet ned 8642 ganger
LegendMeadow
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 07/03-2018 12:50

besvarelse del 2 1p h2019.docx
(372.81 kiB) Lastet ned 217 ganger
Dette var min besvarelse på Del 2. Da gjenstår det å se hvor mye som var rett. Er spesielt usikker på Excel-oppgaven (har ikke øvd på dette siden Vg1, går Vg3 nå).
Rf222

LegendMeadow skrev:
besvarelse del 2 1p h2019.docx
Dette var min besvarelse på Del 2. Da gjenstår det å se hvor mye som var rett. Er spesielt usikker på Excel-oppgaven (har ikke øvd på dette siden Vg1, går Vg3 nå).
På oppgave 4 så utgjør vel ikke 868KJ 60% av dagsbehovet når det står at dagsbehovet til en person er 10000KJ :?:
LegendMeadow
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 07/03-2018 12:50

Rf222 skrev:
LegendMeadow skrev:
besvarelse del 2 1p h2019.docx
Dette var min besvarelse på Del 2. Da gjenstår det å se hvor mye som var rett. Er spesielt usikker på Excel-oppgaven (har ikke øvd på dette siden Vg1, går Vg3 nå).
På oppgave 4 så utgjør vel ikke 868KJ 60% av dagsbehovet når det står at dagsbehovet til en person er 10000KJ :?:
Nei, der var jeg litt rask ja.
Rf222

LegendMeadow skrev:
Rf222 skrev:
LegendMeadow skrev:
besvarelse del 2 1p h2019.docx
Dette var min besvarelse på Del 2. Da gjenstår det å se hvor mye som var rett. Er spesielt usikker på Excel-oppgaven (har ikke øvd på dette siden Vg1, går Vg3 nå).
På oppgave 4 så utgjør vel ikke 868KJ 60% av dagsbehovet når det står at dagsbehovet til en person er 10000KJ :?:
Nei, der var jeg litt rask ja.
Fort gjort det der :D
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Kristian Saug skrev:Hei,

Her er et løsningsforslag for 1P, del 1
Har du noen formening om hva som er riktig på siste oppgave del 2? Skal man ta med personfradraget i B) eller ikke?
Rf222

[*]
michaelah skrev:
Kristian Saug skrev:Hei,

Her er et løsningsforslag for 1P, del 1
Har du noen formening om hva som er riktig på siste oppgave del 2? Skal man ta med personfradraget i B) eller ikke?
Det lurer jeg på også, tok det ikke med selv så håper det blir et poeng selv om det skulle være feil
Svar