Matematikk på Khan Academy

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
UnicornSpaceship
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/10-2018 13:06

Hei hei, jeg går i tredje klasse på VGS, og har nylig gjort meg ferdig med pensumet i R2. Jeg tar R2 som fag på skolen også, og følger med i timene nå og da, men føler ofte at jeg kjeder meg. Etter å ha utforsket litt på nettet har jeg kommet over Khan Academy, og der virker det som at det er mye bra og lærerikt. De eneste problemene jeg tenker kan oppstå er at jeg begynner med stoff som jeg mangler forkunnskaper for å forstå, eller at jeg blir sittende å jobbe med stoff jeg egentlig har kontroll på. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne på forumet som har kjennskap til Khan Academy, og har noe stoff derfra å anbefale meg.
Forresten tar jeg gjerne imot andre tips om noen har noen tanker om hva man kan sette seg inn i av matematikk etter at man er ferdig på VGS :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva har du tenkt å gå etter VGS?
Bilde
UnicornSpaceship
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/10-2018 13:06

Godt spørsmål Aleks, det eneste jeg vet er egentlig at det blir noe realfaglig. Om dette betyr ingeniørstudier eller å studere for eksempel matematikk, vet jeg faktisk ikke enda. Er veldig interresert i matematikk da, så jeg tror nesten jeg begynner å lene i den retninga, men jeg er ganske rådvill enda
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Khan Academys linear algebra kunne kanskje vært noe å titte på.

Alternativt kan du jo lære deg Python (Jupyter notebook, Matplotlib, Sage Math, etc.).
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Enig med Emil her. Det finnes mye du kan gjøre for å få et massivt forsprang til et realfaglig kurs.

På VGS har man Matematikk X, som lærer deg litt grunnleggende tallteori, og er en fin overgang fra VGS-matte til høyskolematte. Dette er veldig betydelig for blant annet ingeniørfaglig matematikk. Ellers har man også Lineær Algebra, som nevnt, og man kan i tillegg fordype seg litt mer i analyse. Begynne å se mer i dybda på integrasjon og differensiallikninger, for eksempel.
Bilde
Svar