Vitnemål realfag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ErikVAN

Hei. Fant ut at jeg har bestått (privatist)-R2-eksamen i dag. Jeg har gått på studeisepesialisering realfag alle årene. Gikk ut fra vis 2017. Siste året strøk jeg på r2 og fysikk 2 eksamen. Etter flere år nå så har jeg tatt opp r2 eksamen et par ganger og nå for første gang besto jeg.
Men har fortsatt den fysikk 2 eksamen igjen. Jeg kommer ikke til å bestå den fysikk 2 eksamen og skal ikke ta det opp. Har lyst til å studere fra høsten av. Men rådgivere sier at eneste måten jeg kan beholde realfags-vitnemål er å fjerne r2 og fysikk2. Men har ikke lyst til å fjerne r2.
****** trist at det fysikk2-faget skal etterfølge meg resten av livet og sørge for at jeg ikke får studert det jeg vil. Noen som har vært i denne situasjonen eller som har tips?
ps. Har fysikk 1 fra vg2 og har vel det jeg trenger å studere det jeg vil (r1 og r2 +fysikk 1.)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

ErikVAN skrev:Hei. Fant ut at jeg har bestått (privatist)-R2-eksamen i dag. Jeg har gått på studeisepesialisering realfag alle årene. Gikk ut fra vis 2017. Siste året strøk jeg på r2 og fysikk 2 eksamen. Etter flere år nå så har jeg tatt opp r2 eksamen et par ganger og nå for første gang besto jeg.
Men har fortsatt den fysikk 2 eksamen igjen. Jeg kommer ikke til å bestå den fysikk 2 eksamen og skal ikke ta det opp. Har lyst til å studere fra høsten av. Men rådgivere sier at eneste måten jeg kan beholde realfags-vitnemål er å fjerne r2 og fysikk2. Men har ikke lyst til å fjerne r2.
****** trist at det fysikk2-faget skal etterfølge meg resten av livet og sørge for at jeg ikke får studert det jeg vil. Noen som har vært i denne situasjonen eller som har tips?
ps. Har fysikk 1 fra vg2 og har vel det jeg trenger å studere det jeg vil (r1 og r2 +fysikk 1.)
Hei,

Generell studiekompetanse inkl R1, R2 og Fy1 innfrir "minimum"-opptakskrav for en rekke studier. Utover det beror det på karakterene om du kommer inn på studiet. Man kan sjekke poenggrensene for siste opptak på forskjellige studier.

For å ta et eksempel: Matematikk-krav for å tas inn på realfaglærerutdanning for 5 - 10 trinn er bestått i et av fagene S1, S2, R1 eller R2. Du har jo bestått i både R1, R2 og Fy1 og kvalifiserer for opptak om karakterene i de øvrige fagene er gode nok (høy nok poengsum).

Å måtte fjerne R2 for å beholde realfagvitnemål forstår jeg mindre av......Bestått R2 må jo bare være en fordel.

Se vedlegg.

https://www.ntnu.no/studier/alle?admiss ... fEdu=TEKNO
Erik.VAN

Hei. Takk for svar

Greia er at fysikk 2 var fordypningsfaget mitt i vg3 og jeg kom dessverre opp i eksamen i det faget. Og skal jeg ta det faget nå må jeg ta både muntlig og skriftlig og det kan jeg ikke gjøre nå. sliter å legge innstats i det faget.
Skulle ønske jeg bare kunne tatt opp et annet fag istedet og bestått det, men da blir det tydeligvis ikke realfagsvitnemål eller noe sånt. Skal snakke mer med en annen rådgiver denne uka for flere alternativer.
Erik..VAN

Legger til at r2 og fysikk 2 var de eneste fordypningsfagene mine i vg3 og jeg har hatt og bestått alle andre fag en normal vis elev skal ha på vgs realfag.
Hele poenget her er at jeg vil ha et vitnemål som inneholder fysikk 1 og r2 (noe jeg egentlig burde ha), men fysikk 2 ødelegger litt
Svar