Statistikk- median og gjennomsnitt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
aandersmm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/01-2020 09:36

Hei, jeg har forsøkt etter beste evne å løse oppgave 5.23 i Sigma Påbygging P. s 169

Ut ifra fasit klarte jeg oppgave a og d- såfremt noen halve poeng på de andre eller dels riktig.
Det jeg trenger hjelp til her er om jeg har gjort riktig i min fremstilling av oppgave b, hvorfor mitt svar i oppgave c er mindre riktig.
Og er besvarelsen min av oppgave e tilstrekkelig.

Er det noe jeg kunne gjort bedre tar jeg imot all hjelp.
Takker på forhånd.


mvh

Anders
oppgaveteksten
oppgaveteksten
IMG_3381.JPG (2 MiB) Vist 2230 ganger
oppgaven regnet ut i excel
oppgaven regnet ut i excel
smør.png (186.16 kiB) Vist 2230 ganger
histogram i geogebra
histogram i geogebra
Skjermbilde 2020-01-08 kl. 12.23.42.png (196.84 kiB) Vist 2230 ganger
Vedlegg
Fasit 2
Fasit 2
IMG_3383 (1).JPG (1.91 MiB) Vist 2230 ganger
fasit 1
fasit 1
IMG_3382.JPG (1.87 MiB) Vist 2230 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei Anders,

I denne oppgaven bør man bruke linjediagram for å illustrere den relative kumulative frekvensen på best måte.
Dermed kan man lese av grafisk hva median og nedre/øvre kvartil er.
Det lar seg ikke gjøre ut i fra et søylediagram.

Se vedlegg med komplett besvarelse.
Vedlegg
Smør.odt
(97.53 kiB) Lastet ned 127 ganger
aandersmm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/01-2020 09:36

Kristian Saug skrev:Hei Anders,

I denne oppgaven bør man bruke linjediagram for å illustrere den relative kumulative frekvensen på best måte.
Dermed kan man lese av grafisk hva median og nedre/øvre kvartil er.
Det lar seg ikke gjøre ut i fra et søylediagram.

Se vedlegg med komplett besvarelse.
Tusen takk for svar.
i oppg a- brukte jeg tallmaterialet som er oppgitt og ikke histogramhøyden som jeg regnet ut. Får jeg ikke full uttellling da, selv om de ser like ut?

Se vedlegg for spesifikke spørsmål til oppgaven som jeg ikke forstår.
La inn zip fil da word dokumentet mitt ble for stort.

Si ifra om den ikke kan åpnes.

mvh

Anders
Vedlegg
smør spørsmål til oppgave.zip
(343.61 kiB) Lastet ned 130 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei igjen, Anders

I et histogram må du ha med høyden på søylene. Poenget er at intervallbredde * høyde = frekvens. Slik skal man lese ut av et histogram!

I linjediagrammet ditt har det sneket seg inn en slurvefeil. Ditt viser t.o.m 530 gram, men det skal vise t.o.m 540 gram. Dermed har du fått feil verdier på skjæringspunkt.
Se over tabellen du har brukt, så finner du nok feilen!
aandersmm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/01-2020 09:36

Kristian Saug skrev:Hei igjen, Anders

I et histogram må du ha med høyden på søylene. Poenget er at intervallbredde * høyde = frekvens. Slik skal man lese ut av et histogram!

I linjediagrammet ditt har det sneket seg inn en slurvefeil. Ditt viser t.o.m 530 gram, men det skal vise t.o.m 540 gram. Dermed har du fått feil verdier på skjæringspunkt.
Se over tabellen du har brukt, så finner du nok feilen!
Da fikk den jeg til å gå opp og forsto mer av det, takk.


mvh

Anders
aandersmm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/01-2020 09:36

IMG_3384.jpg
IMG_3384.jpg (2.07 MiB) Vist 2164 ganger
fasit
fasit
IMG_3385.jpg (1.94 MiB) Vist 2164 ganger
Hei igjen, her kommer en ny oppgave som jeg har forsøkt å løse i dag.
5.24 samme bok, samme side.

Problemet mitt her som jeg har skrevet i vedlegget som er ett word dokument er at jeg ikke får til annet enn typetall og gjennomsnittet i oppgaven.
Bommer svært mye, og klarer ikke helt å se hva jeg gjør feil.


Takker for all hjelp på forhånd

mvh

Anders
Vedlegg
oppg 5.24.zip
Her har jeg forsøkt å løyse oppgaven så godt det lot seg gjøre
(469.7 kiB) Lastet ned 136 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

For å hjelpe deg best, gjorde jeg hele oppgaven.

Se vedlegg for løsningsforslag med forklaringer.
Vedlegg
fotball.odt
(114.38 kiB) Lastet ned 139 ganger
aandersmm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/01-2020 09:36

Takk for svar.
Utover oppgaven har jeg vært forvirret om hvor det gjelder mål og hvor det gjelder kamper (er det en enkel måte og kunne forstå dette). Men fra det vi skal finne ut skal det jo være mål siden det er det oppgaven spør etter.
Jeg ser at jeg hadde feil på antall mål per kamp 6 som skulle være 11, jeg hadde skrevet 1. Der var første feil som ordnet opp en del, da fikk jeg riktig gjennomsnitt blant annet.

Median faller inn under partall, og da er det n/2 +n/2+1 - som er 66/2+(66/2)+1= 66,5. Siden vi tar ut ifra kumulative frekvensen, jeg ble forvirret da du tok det fra x-antall mål i stedet for.
"Hvis det er n obervasjoner i datamaterialet, er median gitt ved (regelen som jeg skrev ovenfor)"
Hva er riktig?

mvh

Anders
Endringer på besvarelsen min
Endringer på besvarelsen min
Skjermbilde 2020-01-10 kl. 10.56.06.png (306.24 kiB) Vist 2129 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Beklager sent svar. Jeg så ditt siste innlegg nå.

Observasjonene er sortert i stigende rekkefølge, fra 0 mål til 10 mål. Det er gjort 132 observasjoner.
Median er den midterste observasjonen. Det blir i dette tilfellet observasjon nr 66 (2 mål) og nr 67 (3 mål).
Medianen blir således [tex]\frac{(2 + 3)}{2}[/tex] mål = 2,5 mål.

Samme prinsipp gjelder for nedre og øvre kvartil, som tidligere forklart i løsningsforslaget.
aandersmm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/01-2020 09:36

Kristian Saug skrev:Hei,

Beklager sent svar. Jeg så ditt siste innlegg nå.

Observasjonene er sortert i stigende rekkefølge, fra 0 mål til 10 mål. Det er gjort 132 observasjoner.
Median er den midterste observasjonen. Det blir i dette tilfellet observasjon nr 66 (2 mål) og nr 67 (3 mål).
Medianen blir således [tex]\frac{(2 + 3)}{2}[/tex] mål = 2,5 mål.

Samme prinsipp gjelder for nedre og øvre kvartil, som tidligere forklart i løsningsforslaget.

OK, det gir litt mer mening og tenke alt som observasjoner da det handler om mål her.
"Median faller inn under partall, og da er det n/2 +n/2+1"- det er derfor du snakker om mål 66 og 67?

mvh
Anders
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

aandersmm skrev:
Kristian Saug skrev:Hei,

Beklager sent svar. Jeg så ditt siste innlegg nå.

Observasjonene er sortert i stigende rekkefølge, fra 0 mål til 10 mål. Det er gjort 132 observasjoner.
Median er den midterste observasjonen. Det blir i dette tilfellet observasjon nr 66 (2 mål) og nr 67 (3 mål).
Medianen blir således [tex]\frac{(2 + 3)}{2}[/tex] mål = 2,5 mål.

Samme prinsipp gjelder for nedre og øvre kvartil, som tidligere forklart i løsningsforslaget.

OK, det gir litt mer mening og tenke alt som observasjoner da det handler om mål her.
"Median faller inn under partall, og da er det n/2 +n/2+1"- det er derfor du snakker om mål 66 og 67?

mvh
Anders
Det er 132 observasjoner i denne oppgaven, der hver observasjon er en fotballkamp. Tenk deg at du observerer antall mål i hver kamp. Deretter sorteres kampene (observasjonene) etter antall mål som er scoret. Kampene med 0 mål stilles først i rekken, deretter kampene med 1 mål osv. Da ser vi at observasjon nr 66 har 2 mål og observasjon nr 67 har 3 mål. Dette er de to midterste observasjonene og utgjør dermed medianen som blir gjennomsnittet av antall mål i disse to kampene, 2,5 mål. For all del, det ble ikke scoret 66 eller 67 mål i noen av kampene.

Jeg anbefaler deg å gjøre noen oppgaver til av samme slag. Så kan du stille evt spørsmål til læreren og/eller her på forumet. Viktig at dette sitter, for det er høyaktuelt på en eksamen!
Svar