Side 1 av 1

Mattekarakter

Lagt inn: 15/01-2020 17:17
av 0103
Hvis jeg fikk 36 av 48 poeng på matte prøve i T matte, hvilken karakter er det?

Re: Mattekarakter

Lagt inn: 15/01-2020 17:26
av SveinR
Hei, man kan egentlig ikke gi et generelt svar på det spørsmålet. Det kommer helt an på hvordan prøven er laget - f.eks. er det mulig å lage en "enkel" prøve som kun tester om man kan nok til å bestå faget, og da vil selv ikke 100 % rett være en 6-er (siden ingen oppgaver tester høy måloppnåelse). Man kan og tenke seg en prøve som kun har oppgaver som tester høy måloppnåelse, og da kan det hende at en besvarelse med 80 % rett likevel vurderes til toppkarakter.

Hvis vi antar at prøven er laget som en eksamen, altså slik at den er balansert og har en god miks av oppgaver på alle nivåer, så bruker eksamen følgende karakterskala i mattefagene på vgs:

2: 20 %
3: 42 %
4: 58 %
5: 75 %
6: 94 %

Dette betyr imidlertid ikke at en elev med f.eks. 76 % score på eksamen automatisk får en 5-er. Det kommer an på helhetsinntrykket og hvilken kompetanse som er vist. Det kan også hende at en score på 74 % kan få 5-er, av samme grunn. Så igjen, det finnes inget generelt "fasitsvar" på dette.

Re: Mattekarakter

Lagt inn: 15/01-2020 19:07
av MatteTor
Enig med svaret over, pluss at du mister fort poeng dersom du ikke viser fullstendige utregninger og/eller argumenterer ordentlig for fremgangsmåten din.

Hos meg starter 5er på ca 80%

Mvh Tor

Re: Mattekarakter

Lagt inn: 15/01-2020 19:10
av Kristian Saug
Hei,

I skolen lages vanligvis prøver som er balansert og har en god miks av oppgaver på alle nivåer.
Læreren vurderer måloppnåelse på hver enkelt oppgave og setter sine poeng utfra det.
36 av 48 poeng utgjør 75 %. Normalt opererer en lærer med litt strengere karaktergrenser på en vanlig prøve enn på en eksamen.
Skulle tro din besvarelse ble honorert med 4+ ?

Hvilken karakter fikk du?

Re: Mattekarakter

Lagt inn: 15/01-2020 22:41
av 0103
Vel jeg fikk en 5-

Re: Mattekarakter

Lagt inn: 16/01-2020 14:41
av MatteTor
5- er jo veldig bra.

Anbefaler alltid mine elever å gjøre de oppgavene de ikke fikk til på nytt og spørre om alt som er uklart.
Tenk at du skal lære av det du ikke fikk til og så gjør du bedre neste prøve og tentamen.


Veldig mye av matten er en modningsprosess.