Mattekarakter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
0103

Hvis jeg fikk 36 av 48 poeng på matte prøve i T matte, hvilken karakter er det?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, man kan egentlig ikke gi et generelt svar på det spørsmålet. Det kommer helt an på hvordan prøven er laget - f.eks. er det mulig å lage en "enkel" prøve som kun tester om man kan nok til å bestå faget, og da vil selv ikke 100 % rett være en 6-er (siden ingen oppgaver tester høy måloppnåelse). Man kan og tenke seg en prøve som kun har oppgaver som tester høy måloppnåelse, og da kan det hende at en besvarelse med 80 % rett likevel vurderes til toppkarakter.

Hvis vi antar at prøven er laget som en eksamen, altså slik at den er balansert og har en god miks av oppgaver på alle nivåer, så bruker eksamen følgende karakterskala i mattefagene på vgs:

2: 20 %
3: 42 %
4: 58 %
5: 75 %
6: 94 %

Dette betyr imidlertid ikke at en elev med f.eks. 76 % score på eksamen automatisk får en 5-er. Det kommer an på helhetsinntrykket og hvilken kompetanse som er vist. Det kan også hende at en score på 74 % kan få 5-er, av samme grunn. Så igjen, det finnes inget generelt "fasitsvar" på dette.
MatteTor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 15/01-2020 16:11

Enig med svaret over, pluss at du mister fort poeng dersom du ikke viser fullstendige utregninger og/eller argumenterer ordentlig for fremgangsmåten din.

Hos meg starter 5er på ca 80%

Mvh Tor
Mvh Tor
MatteTor på youtube
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

I skolen lages vanligvis prøver som er balansert og har en god miks av oppgaver på alle nivåer.
Læreren vurderer måloppnåelse på hver enkelt oppgave og setter sine poeng utfra det.
36 av 48 poeng utgjør 75 %. Normalt opererer en lærer med litt strengere karaktergrenser på en vanlig prøve enn på en eksamen.
Skulle tro din besvarelse ble honorert med 4+ ?

Hvilken karakter fikk du?
0103

Vel jeg fikk en 5-
MatteTor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 15/01-2020 16:11

5- er jo veldig bra.

Anbefaler alltid mine elever å gjøre de oppgavene de ikke fikk til på nytt og spørre om alt som er uklart.
Tenk at du skal lære av det du ikke fikk til og så gjør du bedre neste prøve og tentamen.


Veldig mye av matten er en modningsprosess.
Mvh Tor
MatteTor på youtube
Svar