Andregradsulikheter grafisk (1T)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
furmatte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 07/11-2019 18:11

Hei! Jeg skjønner meg ikke helt på andregradsulikheter.
Oppgaven er slik:

Løs ulikheten grafisk: -1/2x^2 +3/2x +4 < -1/2x + 3/2

Under ser dere løsningen til denne ulikheten. Jeg skjønner ikke to ting:
1. Hva er grunnen for at grafen til f ligger under grafen til g?
2. Hvorfor er løsningen mindre enn -1 og mer enn 5, skal det ikke være -1 og 5 siden det er skjæringspunktet?

Takk på forhånd! :) (går på 1T)
Vedlegg
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (41.57 kiB) Vist 1082 ganger
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, først må vi skjønne hva ulikheten ber om:

[tex]-\frac{1}{2}x^2 +\frac{3}{2}x +4 < -\frac{1}{2}x + \frac{3}{2}[/tex]

Denne ulikheten sier at vi skal finne alle [tex]x[/tex]-verdier som gjør at uttrykket til venstre har en lavere verdi enn uttrykket til høyre. Når vi så tegner disse uttrykkene grafisk, med [tex]f(x) = -\frac{1}{2}x^2 +\frac{3}{2}x +4[/tex] og [tex]g(x)= -\frac{1}{2}x + \frac{3}{2}[/tex], vil det bety at vi skal finne området der grafen til [tex]f(x)[/tex] ligger lavere enn grafen til [tex]g(x)[/tex] - altså, ligger grafen lavere, har funksjonen en lavere verdi akkurat der.

Fra tegningen ser vi da at grafen til [tex]f(x)[/tex] ligger lavere enn grafen til [tex]g(x)[/tex] frem til [tex]x=-1[/tex] og etter [tex]x=5[/tex]. Dette er altså løsningsområdet til ulikheten. Mellom disse [tex]x[/tex]-verdiene ser vi at det er grafen til [tex]g(x)[/tex] som ligger lavest, så det området vil dermed ikke være en del av løsningen på ulikheten.

Når det gjelder selve skjæringspunktene, så er ikke de løsningen her - i disse punktene er [tex]f(x) = g(x)[/tex], men ulikheten vår er interessert i området der [tex]f(x) < g(x)[/tex].
furmatte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 07/11-2019 18:11

Tusen takk for et så bra svar! Endelig skjønner jeg :)
Svar