Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Noen som vet hvor denne oppgaven er hentet fra?

En semitrailer (trekkvogn med tilhenger) sett ned farten fra 16 m/s til 11 m/s over en rett, vannrett strekning på 90 m.

a) Regn ut akselerasjonen

b) Regn ut resultantkraften på hele semitraileren

c) På tilhengerhjulene virker det en bremsekraft på 1,7 * 10^3 N bakover. Regn ut kraften på tilhengeren fra trekkvognen.

d) Regn ut bremsekraften som virker på trekkvognhjulene
Heisenberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/01-2006 23:03
Sted: Oslo

Hei,-

Du vil altsaa ikke ha hjelp til losninger, kun vite hvor dette kommer fra??

Jeg mistenker at det kan vaere tatt fra boka "Generell fysikk" , BIND1: mekanikk. Det er kun et vagt minne fra flere aar tilbake, men det kan naa vaere et tips.
Gjest

Hei, takk for tipset

Om du mener Gunnar Løvhøidens generell fysikk for universiteter og høgskoler, så tittet jeg igjennom den for et par strakser siden, og fant ikke oppgaven.
Rent personlig tror jeg oppgaven er hentet fra et læreverk for videregående trinn (for.eks Rom Stoff Tid). Men det er også fullt mulig at det kan være en gammel eksamensoppgave.
Gjest

Grunnen til at jeg spør, er at læreren ga oss en utfordring over vinterferien, vi skulle liksom for spøk prøve å finne ut hvor han hentet noen av fysikkoppgavene sine fra. De fleste av dem fant jeg i Aschehoughs 2FY-læreverk (ERGO) , men oppgaven med semitraileren, finner jeg ikke.
Pitaka

Kanskje du kan se om du får tak i lærerens ressurshefte, det inneholder sikkert et par oppgaver som han benytter.
Svar